Leerpotentieel
Leerpotentieel verwijst naar het inherente vermogen van een individu om kennis en vaardigheden te verwerven en te ontwikkelen gedurende zijn of haar leven.
Het concept leerpotentieel erkent dat iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond of aanleg, het vermogen heeft om te leren en zichzelf te verbeteren.
Leerpotentieel omvat niet alleen cognitieve aspecten zoals het begrijpen van complexe concepten en het oplossen van problemen, maar ook metacognitieve vaardigheden zoals zelfregulatie, reflectie en het vermogen om leerstrategieën effectief toe te passen.
Leerpotentieel wordt niet gezien als een vaststaand kenmerk, maar eerder als dynamisch en kneedbaar, waarbij de omgeving, ervaringen en inspanningen van het individu allemaal een rol spelen bij het realiseren van dit potentieel.
Het benutten van leerpotentieel vereist een ondersteunende en stimulerende omgeving, effectieve instructie, en het aanmoedigen van een groeimindset waarin fouten worden gezien als kansen om te leren en te groeien.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 april 2024
Gerelateerd
![Zone van naaste ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-vaardigheden-zml-lezen-spellen-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Formatieve assessment](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken-met-formatieve-assessment-100.jpg)
![Feedback geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-100.jpg)
![Kenmerken goede schoolleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoek-kenmerken-goede-schoolleider-100.jpg)
![Leren zichtbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken.jpg)
![Hoge verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rosenthaleffect-verwachtingen-leeropbrengsten-100.jpg)
![Werkmodel leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkmodel-leerling-100.jpg)
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-uitleg-100.jpg)
![Kindgerichte kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![De school als professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-leren-in-een-professionele-leergemeenschapshutterstock-100.jpg)
![Schoolleider lerende cultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolleider-architect-leeromgeving-leraren-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![Leerpotentieel verdieping](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-leerling-vo-100.jpg)
![Benut het leerpotentieel van alle leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/benut-leerpotentieel-alle-leerlingen-100.jpg)
![Regie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/regie-in-de-klas-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Mindset in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)