Leerpotentieel

Leerpotentieel verwijst naar het inherente vermogen van een individu om kennis en vaardigheden te verwerven en te ontwikkelen gedurende zijn of haar leven.

Het concept leerpotentieel erkent dat iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond of aanleg, het vermogen heeft om te leren en zichzelf te verbeteren.

Leerpotentieel omvat niet alleen cognitieve aspecten zoals het begrijpen van complexe concepten en het oplossen van problemen, maar ook metacognitieve vaardigheden zoals zelfregulatie, reflectie en het vermogen om leerstrategieën effectief toe te passen.

Leerpotentieel wordt niet gezien als een vaststaand kenmerk, maar eerder als dynamisch en kneedbaar, waarbij de omgeving, ervaringen en inspanningen van het individu allemaal een rol spelen bij het realiseren van dit potentieel.

Het benutten van leerpotentieel vereist een ondersteunende en stimulerende omgeving, effectieve instructie, en het aanmoedigen van een groeimindset waarin fouten worden gezien als kansen om te leren en te groeien.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 april 2024

Gerelateerd

Cursus
Intercollegiaal coachen
Intercollegiaal coachen
Het leren coachen van gelijkwaardige collega`s
Medilex Onderwijs 
E-learning module
Zone van naaste ontwikkeling
Zone van naaste ontwikkeling
Gratis module over het oudere kind
Wij-leren.nl Academie 
Formatieve assessment
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk.
Arja Kerpel
Feedback geven
Feedback - betekenis en voorbeelden.
Machiel Karels
Kenmerken goede schoolleider
De schoolleider doet ertoe.
Myriam Lieskamp
Leren zichtbaar maken
Leren zichtbaar maken - John Hattie.
Arja Kerpel
Hoge verwachtingen
Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!.
Marcel Schmeier
Werkmodel leerling
Ontwikkeling van het intern werkmodel van de leerling.
Luc Stevens
Differentiatie
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel
Kindgerichte kwaliteitszorg
Kindgericht onderwijs vraagt inzicht in het leerpotentieel van kinderen
Machiel Karels
De school als professionele leergemeenschap
Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp
Schoolleider lerende cultuur
De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels
Activerende didactiek
Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels
Leerpotentieel verdieping
Het begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven
Machiel Karels
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels
Regie in de klas
Regie in de klas
Niels de Jong
Leren in verbondenheid
Leren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's
Machiel Karels
Professionele Leergemeenschap het handboek
Professionele Leergemeenschap - het handboek
Machiel Karels

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Mindset in een video van één minuut uitgelegd
Mindset in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



attributie
autonomie-ondersteunend lesgeven
feedback
mindset
pygmalio effect
zone van naaste ontwikkeling

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest