Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Leerpotentieel

Dossier: alle informatie over Leerpotentieel

Leerpotentieel verwijst naar de mogelijkheid van een individu om te leren en zich te ontwikkelen. Het is niet alleen afhankelijk van aangeboren intelligentie, maar ook van omgevingsfactoren, motivatie en didactische aanpak. Leerpotentieel wordt vaak gezien als dynamisch: het kan zich ontwikkelen wanneer er optimale voorwaarden zijn, zoals een stimulerende leeromgeving en een ondersteunende leraar.

Een belangrijk concept binnen leerpotentieel is de zone van naaste ontwikkeling (Vygotsky). Dit verwijst naar de kloof tussen wat een leerling zelfstandig kan en wat hij kan bereiken met begeleiding. Differentiatie en scaffolding helpen om deze zone optimaal te benutten.

Daarnaast speelt metacognitie een grote rol: leerlingen die zich bewust zijn van hun leerproces en strategieën kunnen aanpassen, benutten hun leerpotentieel beter. Dit vraagt om reflectie en expliciete instructie in leerstrategieën.

Leerpotentieel is ook sterk verbonden met mindset (Dweck). Een groeimindset – het geloof dat intelligentie en vaardigheden ontwikkelbaar zijn – leidt tot meer doorzettingsvermogen en betere leerresultaten.

Het onderwijs kan leerpotentieel stimuleren door een veilige en uitdagende omgeving te bieden, hoge verwachtingen te stellen en autonomie te bevorderen. Formatieve evaluatie helpt bij het ontdekken en benutten van leerpotentieel, omdat het focust op groeimogelijkheden in plaats van eindresultaten.

Kortom, leerpotentieel is niet statisch, maar afhankelijk van een samenspel van persoonlijke en omgevingsfactoren. Het benutten ervan vraagt om een doordachte, motiverende en flexibele onderwijsaanpak.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 5 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Meiden begeleidenMeiden begeleiden
 Medilex Onderwijs
Zone van naaste ontwikkelingZone van naaste ontwikkeling
 Wij-leren.nl Academie
De verwarring over hoge verwachtingen - manage je microverwachtingen!De verwarring over hoge verwachtingen - manage je microverwachtingen!
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels
Formatieve assessment
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk
Arja Kerpel
Regie in de klas
Regie in de klas
Niels de Jong
Leren in verbondenheid
Leren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's
Machiel Karels
Professionele Leergemeenschap het handboek
Professionele Leergemeenschap - het handboek
Machiel Karels

Samenvatting

Feedback geven
Feedback - betekenis en voorbeelden
Machiel Karels
Differentiatie
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel

Opinie

discussies doorstroomtoets - deel 1 - twee doelen
Discussies over de doorstroomtoets (1): twee doelen, een toets
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 2 - overwaardering
Discussies doorstroomtoets (2): overwaardering van een te smalle toets
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 3 - objectief of subjectief
Discussies doorstroomtoets (3): Objectieve graadmeter of versterker van ongelijkheid?
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 4- stigmatisering en prestatiedruk
Discussies doorstroomtoets (4): Stigmatisering en prestatiedruk
Nico den Breejen

Verdieping

Kindgerichte kwaliteitszorg
Kindgericht onderwijs vraagt inzicht in het leerpotentieel van kinderen
Machiel Karels
Hoge verwachtingen
Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!
Marcel Schmeier
Werkmodel leerling
Ontwikkeling van het intern werkmodel van de leerling
Luc Stevens
De school als professionele leergemeenschap
Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp
Kenmerken goede schoolleider
De schoolleider doet ertoe
Myriam Lieskamp
Schoolleider lerende cultuur
De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels
Activerende didactiek
Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels
Leerpotentieel verdieping
Het begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven
Machiel Karels
Denken we lerend of leren we denkend?
Intelligentieontwikkeling is 'al denkende' leren
Theo de Keulenaar
Aandacht in het onderwijs voor intuïtief denken en leren
Intuïtief denken: betrouwbaar of valkuil?
Theo de Keulenaar
Feedback als sleutel tot groei
Feedback: Sleutel tot groei in onderwijs en leren
Machiel Karels
Leerpotentieel benutten: goed idee of niet?
Wat er mis is met 'het leerpotentieel van alle leerlingen benutten'
Piet van der Ploeg
Schooladvies - deel 1 - proces
Passend schooladvies (1): Het proces achter een passend schooladvies
Nico den Breejen
Schooladvies - deel 2 - bouwstenen
Passend schooladvies (2): De bouwstenen voor een passend schooladvies
Nico den Breejen
schooladvies - deel 3 - welk gewicht?
Passend schooladvies (3): De rol van toetsen en leerkrachten bij het schooladvies
Nico den Breejen
schooladvies - deel 4- valkuilen
Passend schooladvies (4): Zeven valkuilen bij het geven van het schooladvies
Nico den Breejen
schooladvies - deel 5- communicatie ouders en doorstroomtoets
Passend schooladvies (5): Oudergesprekken en de rol van de doorstroomtoets
Nico den Breejen
Pleidooi voor meer aandacht voor intuïief en rationeel denken
We denken intuïtief en vertrouwen op ons gevoel
Theo de Keulenaar
De verwarring over hoge verwachtingen
De verwarring over hoge verwachtingen
lia-voerman] [frans-faber

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.