Mindfulness

Mindfulness houdt verband met aandachtigheid of opmerkzaamheid. Het mindful zijn betekent volledig bewust zijn in het nu en de huidige ervaring.

Oorspronkelijk is mindfulness afkomstig uit het Boeddhisme (ca. 3500 jaar geleden). In de jaren '60 ontwikkelde de Amerikaanse hoogleraar Jon Kabat-Zinn een programma met ontspanningsoefeningen voor stress-reductie, gebaseerd op technieken uit mindfulness (MBSR mindfulness-based stress reduction). De oefeningen richtten zich op anders leren omgaan met pijn, angst, stress en ziekte.

Mindfulness wordt ook in het bedrijfsleven toegepast als anti-stressaanpak. De laatste jaren vindt mindfulness ook zijn weg in het basis- en voortgezet onderwijs.

Critici van mindfulness zijn niet zo gecharmeerd van de godsdienstige bron waar de ontspanningsoefeningen uit voortkomen. Daarnaast worden er vraagtekens geplaatst bij de wetenschappelijke basis van mindfulness.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 mei 2022

Gerelateerd

Scholing
Leerlingen en de klas
Leerlingen en de klas
Zo sta jij als leraar/docent sterk(er) voor de klas
oo.nl 
Webinar
Executieve functies een nieuwe hype?
Executieve functies een nieuwe hype?
Webinar met Emiel van Doorn
Wij-leren.nl Academie 
Aandacht in leerproces
Aandacht verdient aandacht! Want aandacht verdiept het leerproces
Anne van Hees
Mindfulness oefeningen
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
Mindfulness uitleg
Mindfulness op school
Hélène van Oudheusden
Suggesties werkdruk vermindering
Vijf tips & tools voor efficiënt & effectief werken
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Suggesties werkdruk vermindering
Vijf tips & tools voor efficiënt & effectief werken
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Mindfulness in de klas
Spelen in stilte- mindfulness in de klas
Marleen Legemaat
Van brokkelbrein naar focus
Van brokkelbrein naar focus
Marleen Legemaat
Mindfulness ineffectief
Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Casper Hulshof


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

droedelen en het effect op de luistervaardigheid
Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?
Bewegend leren en spelling
Is bewegend leren effectief bij spelling?
Voelen leerlingen zich veiliger op vo in een kleine klas?
Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?
Leerprestaties in het vo in grotere klassen met of zonder klassenassistent
Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?
Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?
Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?
Bevorderen van fitheid van leerlingen in bo
Hoe bevorder je de fitheid van leerlingen?
Effect mindfulness training op gedrag en leeropbrengsten
Mindfulnesstraining op school: wat voegt dat toe?
Effecten van buiten leren op ontwikkeling
Natuuronderwijs buiten: wat zijn de effecten?
Bewegend leren in het vo en mbo
Helpt bewegend leren ook voor pubers en adolescenten?
Interventies om afleidingen gamen te weerstaan
Gamen onder schooltijd: hoe voorkom je het?
[extra-breed-algemeen-kolom2]



burn-out
concentratie
concentratieproblemen
hyperfocus
mindfulness
mindmap

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest