Schoolleider
Een schoolleider is de persoon die leiding geeft aan een school. Vroeger heette zo iemand de 'bovenmeester' en was het meestal degene die het beste les kon geven of het langst aan de school verbonden was. Die tijd is duidelijk voorbij.
Ontwikkelingen in de onderwijssector hebben de verantwoordelijkheden van schoolleiders doen toenemen. Er wordt gesproken over 'onderwijskundig leiderschap' en 'integraal schoolleiderschap'
Bij integraal schoolleiderschap wordt van de schoolleider verwacht dat deze verschillende managementrollen flexibel kan vervullen.
De afgelopen jaren hebben zich in het onderwijs belangrijke ontwikkelingen voorgedaan die de complexiteit van het werk van schoolleiders aanzienlijk hebben vergroot. Schoolleiders worden geconfronteerd met allerlei politiek-bestuurlijke, onderwijskundige, maatschappelijke en organisatorische eisen. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat het werk van een schoolleider complexer en de managementverantwoordelijkheden groter zijn worden.
Opleiding schoolleider
Het vak van schoolleider is dus een uitdagend beroep waarvoor een gedegen opleiding gevolgd moet worden. Vaak zijn dit deeltijdopleidingen van enkele jaren.
Gerelateerd
training

Leidinggeven aan een professionele leergemeenschap
Bazalt | HCO | RPCZ

Masterclass

Eensgezind leiderschap
Creëer eenheid tussen docenten, leidinggevenden en bestuurders
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Leiderschap en leiderschapsstijlen
Machiel Karels

Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider
Machiel Karels

Hoe is de Nederlandse onderwijsleider veranderd sinds 2015?
Margareth de Wit

Zo maak je richtinggevend beleid voor je school
Machiel Karels

Het profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers
Margareth de Wit

De staat van de Nederlandse Onderwijsleider
Margareth de Wit

De schoolleider doet ertoe
Myriam Lieskamp

Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp

It takes a village to raise a child.
Elena Carmona van Loon

De leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren
Robert-jan Simons

Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen

Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten

Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman

Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels

Luisteren om te sturen
Harry van de Pol

Werken aan relaties met stakeholders
Henk Galenkamp

De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten

Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson

Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol

Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief
Herman Kolthof

Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard
Ronald Dulmers

Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten

Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels

Verschillen in leiderschap en: doen vrouwen het beter dan mannen?
Margareth de Wit

Wat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider?
Margareth de Wit

Het onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs
Elena Carmona van Loon

Een warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers
Hélène van Oudheusden

Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel

Onderwijskundig leiderschap
Myriam Lieskamp

Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp

Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman

Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt

Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn

Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn

Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn

Lezend in Biesta
Harm Klifman

Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren

Hoe zijn leeropbrengsten zichtbaar te maken?

Hoe kan feedback docenten motiveren om te professionaliseren?

Functioneren schoolleiders beter na een schoolleidersopleiding?

Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?

Verhindert werkdruk van docenten in mbo goed onderwijs?

Welke zelfregie hebben leraren op hun professionele ontwikkeling?

Effect van een meerscholendirectie: is iedereen tevreden?

Unitonderwijs versus klassikaal onderwijs

Dragen leernetwerken van schoolleiders bij aan hun professionele ontwikkeling?

Wat is bekend over duobanen in het onderwijs?

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs

Ontwikkeling van responsief leiderschap in AOC

Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)

Human Resource Management (HRM) en schoolprestaties

Professionaliseren en samenwerken in het primair onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]