Schoolleider
Een schoolleider is de persoon die leiding geeft aan een school. Vroeger heette zo iemand de 'bovenmeester' en was het meestal degene die het beste les kon geven of het langst aan de school verbonden was. Die tijd is duidelijk voorbij.
Ontwikkelingen in de onderwijssector hebben de verantwoordelijkheden van schoolleiders doen toenemen. Er wordt gesproken over 'onderwijskundig leiderschap' en 'integraal schoolleiderschap'
Bij integraal schoolleiderschap wordt van de schoolleider verwacht dat deze verschillende managementrollen flexibel kan vervullen.
De afgelopen jaren hebben zich in het onderwijs belangrijke ontwikkelingen voorgedaan die de complexiteit van het werk van schoolleiders aanzienlijk hebben vergroot. Schoolleiders worden geconfronteerd met allerlei politiek-bestuurlijke, onderwijskundige, maatschappelijke en organisatorische eisen. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat het werk van een schoolleider complexer en de managementverantwoordelijkheden groter zijn worden.
Opleiding schoolleider
Het vak van schoolleider is dus een uitdagend beroep waarvoor een gedegen opleiding gevolgd moet worden. Vaak zijn dit deeltijdopleidingen van enkele jaren.
Gerelateerd
adviestraject

Visie? Naar buiten met je team!
Dag op de hei: visie bepalen en teamontwikkeling in één.
Wij-leren.nl schoolontwikkeling
Wij-leren.nl schoolontwikkeling

congres

De rol van sectievoorzitter
Effectief leidinggeven aan je vaksectie
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Zo maak je richtinggevend beleid voor je school.
Machiel Karels

Hoe geef je als schoolleider succesvol leiding aan veranderingen?.
Gerard Bel

De schoolleider doet ertoe.
Myriam Lieskamp

Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider.
Machiel Karels

Leiderschap en leiderschapsstijlen
Machiel Karels

Hoe is de Nederlandse onderwijsleider veranderd sinds 2015?
Margareth de Wit

Het profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers
Margareth de Wit

De staat van de Nederlandse Onderwijsleider
Margareth de Wit

Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp

It takes a village to raise a child.
Elena Carmona van Loon

De leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren
Robert-jan Simons

Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen

Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten

Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman

Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels

Luisteren om te sturen
Harry van de Pol

Werken aan relaties met stakeholders
Henk Galenkamp

De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten

Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson

Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol

Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief
Herman Kolthof

Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard
Ronald Dulmers

Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten

Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels

Verschillen in leiderschap en: doen vrouwen het beter dan mannen?
Margareth de Wit

Wat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider?
Margareth de Wit

De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp

Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp

Werken met Teacher Leadership
Jaap Versfelt

Het onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs
Elena Carmona van Loon

Een warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers
Hélène van Oudheusden

Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel

Onderwijskundig leiderschap
Myriam Lieskamp

Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp

Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp

Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict.
Myriam Lieskamp

Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels

Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman

Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt

Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn

Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn

Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn

Lezend in Biesta
Harm Klifman

Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren

Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.
redactie

Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen
redactie

Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie

Tip van Tjip 010 en de spieken studiedag voor onderwijsmanagers
redactie

Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028
redactie

Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
redactie

Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016
redactie

Wat is professionaliteit? Tjipcast 015
redactie

Verwaarloosde organisaties: Tjipcast 010
redactie

Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033
redactie

Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?
redactie

Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie

Tip van Tjip 012: Leiderschapslessen uit de praktijk
redactie

Grote innovatie in kleine stappen. Tjipcast 029
redactie

Hoe maak je van kleine stappen een grotere innovatie beweging?
redactie

Hoe ontwerp je een goed leertraject? Tjipcast 013
redactie

Gespreid leiderschap: Tjipcast 003
redactie

Leren en opleiden aantrekkelijk maken: Tjipcast 001
redactie

Hoe kun je als leraar effectief van elkaar leren?

Hoe voer je innovaties schoolbreed in?

Welke mix van talenten heeft een ideaal managementteam?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Hoe kunnen middenmanagers in het voortgezet onderwijs invloed hebben?

Maakt professionalisering van schoolleiders onderwijs echt beter?

Veranderbereidheid van leraren: welke leiderschapsskills zijn daarbij helpend?

Welke verwachtingen schept een MBO-excellentieprogramma?

Hebben teacher leaders effect?

Wat voegen kenniswerkplaatsen toe aan schoolontwikkeling?

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs

Ontwikkeling van responsief leiderschap in AOC

Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)

Human Resource Management (HRM) en schoolprestaties

Professionaliseren en samenwerken in het primair onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]