Leerlijn
Een leerlijn geeft per leergebied aan op welke manier de leerlingen van het startniveau tot de kerndoelen komen. Belangrijke momenten in de leerlijn heten tussendoelen.
De leerlijnen zijn een leidraad voor leerkrachten, want daardoor kunnen zij de ontwikkeling van hun leerlingen beter volgen. Ook weten zij op welk niveau de kinderen ongeveer moeten zitten om te voldoen aan de tussendoelen en kerndoelen.
De leerlijnen zijn ontstaan toen uit de praktijk bleek dat het voor scholen moeilijk was om de kerndoelen naar de praktijk te vertalen. De leerlijnen geven een praktische invulling aan de algemeen geformuleerde kerndoelen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 25 april 2022
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is de taxonomie van Bloom?](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderweg-naar-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leerinhouden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerinhouden.jpg)
![Ontwikkelschool Spring High Amsterdam](https://wij-leren.nl/images/iconen/spring-high-ontwikkelschool-curriculum-100.jpg)
![Groepsplannen en groepsoverzichten](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsplan-groepsoverzicht-leerlijn-doelen-hgw-werkbaar-100.jpg)
![Groepsplanloos](https://wij-leren.nl/images/iconen/planmatig-groepsplan-inspectie-leerlijnen-onderwijsbehoeften-100.png)
![Leerplan in beeld](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerplan-in-beeld-slo-gepersonaliseerd-leren-100.jpg)
![Pictoverhalen lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/picto-verhalen-lezen-100.jpg)
![Competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-competenties-met-zonder-instructies-100.jpg)
![Leerlijn rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-rekenen-100.jpg)
![Tafels leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/tafels-leren-100.jpg)
![Leerlijnen de baas](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijnen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Het proces om een rekenmethode te kiezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenmethode-kiezen-proces-100.jpg)
![Leesonderwijs: begin pas als kind eraan toe is](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-begin-pas-als-kind-aan-lezen-toe-is-101.jpg)
![Design thinking als basis voor innovatief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/design-thinking-innovatief-ontwerpgericht-100.jpg)
![nadelen directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-nadelen-100.jpg)
![Leerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-definitie-opbrengst-100.jpg)
![leesonderwijs en directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-leesonderwijs-di-100.jpg)
![directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-trainen-kleuters-100.jpg)
![In drie stappen naar leerdoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-drie-stappen-leerlijn-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![Directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-onderzoek-100.jpg)
![directe instructie kleuteronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-kleuteronderwijs-100.jpg)
![Leerdoeldenken implementeren en organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-implementeren-organiseren-100.jpg)
![Loslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waard](https://wij-leren.nl/images/iconen/loslaten-methode-vertrouwen-angst-100.jpg)
![Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitsbewustzijn-agorascholen-100.jpg)
![Referentieniveaus basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/referentieniveaus-eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![instructie unitonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/verzorgen-instructies-unitonderwijs-100.jpg)
![Werken met digitale methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-digitale-methode-8-vragen-100.jpg)
![Doorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorgaande-leeslijn-van-groep-3-naar-groep-4-100.jpg)
![Werkmap fonemisch bewustzijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Fonemisch-bewustzijn-100.jpg)
![Leerlijnen voor het basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijnen-voor-het-basisonderwijs-100.jpg)
![Wat is tegenwoordig nog de waarde van kennis?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat zijn de meest hardnekkige onderwijsmythes? Tjipcast 030](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)