Leeromgeving
De leeromgeving is het totaal van middelen, personen, strategieën en voorzieningen die bijdragen aan het leerproces.
Als het goed is, is een leeromgeving rijk, krachtig en betekenisvol. Kenmerken daarvan zijn:
- uitnodigende materialen en activiteiten;
- ruimte voor eigen inbreng en creativiteit;
- aandacht voor samenwerking en experimenten.
Een rijke leeromgeving sluit aan bij de verschillende leervormen en leerstijlen. Een professionele leerkracht is daarom een belangrijk onderdeel van de leeromgeving en verbindt diverse elementen met elkaar.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2022
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Differentiatie in het VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-reken-wiskunde-onderwijs-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![taalonderwijs met rijke leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-rijke-leeromgeving-100.jpg)
![Programmeren 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Programmeren 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Leerplan in beeld](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerplan-in-beeld-slo-gepersonaliseerd-leren-100.jpg)
![Klaslokaal, afleiding, invloed van kleuren](https://wij-leren.nl/images/iconen/klaslokaal-afleiding-kleuren-invloed-leren-100..jpg)
![Cultuurcoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-jaar-cultuurcoordinatoren-100.jpg)
![Computerapplicaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-leeromgeving-feedback-100.jpg)
![Techniek talent](https://wij-leren.nl/images/iconen/techniek-talent-101.jpg)
![Leerrijk onderwijs, zin en onzin](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerrijk-onderwijs-variatie-didactiek-100.jpg)
![Vier instrumenten om classroom te 'flippen'](https://wij-leren.nl/images/iconen/flipping-the-classroom-instrumenten-100.jpg)
![Schermen-schermtijd verminderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schermen-schermtijd-verminderen-2-100.jpg)
![Klaslokaal, afleiding, invloed van kleuren](https://wij-leren.nl/images/iconen/klaslokaal-afleiding-kleuren-invloed-leren-100..jpg)
![Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-kennis-verbinden-100.jpg)
![Vakintegratie, didactische aanpak-twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-didactische-aanpak-integrating-agent-100.jpg)
![Vakintegratie en leerkracht competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-leerkracht-docent-competenties-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-grens-werk-school-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-onderwijsvisie-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (3): het ontwerp](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-ontwerp-100.jpg)
![instructie unitonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/verzorgen-instructies-unitonderwijs-100.jpg)
![Differentiatie basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-BAO-100.jpg)
![Differentiëren voortgezet onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-100.jpg)
![Handboek voor leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboeklerarenfoto-100.jpg)
![E-learning trends en ontwikkelingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/e-learning-trends-en-ontwikkelingen-100.png)
![Differentiëren is te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentieren-leren-101.jpg)
![Digitale dementie](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-manfred-spitzer-100.jpg)
![Didactische werkvormen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactische-werkvormenboek-100.jpg)
![Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting](https://wij-leren.nl/images/iconen/strategisch-omgaan-met-onderwijshuisvesting-100.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Focus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/focus-ontwikkel-aandacht-en-concentratie-100.jpg)
![Kleuters en iPads](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-ipad-steve-jobs-100.jpg)
![Digitale media en kinderhersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-hersenen-100.jpg)
![Smartphones in de klas voortdurende discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/smartphones-in-de-klas-voortdurende-discussie-met-dezelfde-argumenten-100.jpg)
![ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)