ICT is de afkorting van Informatie- en Communicatietechnologie. Ook in het onderwijs speelt ICT een belangrijke rol.
Dit betreft:
De leerkracht:
Leerprocessen en leervorderingen efficiënt registreren gebeurt vooral met behulp van ICT. Het inzichtelijk maken van de ontwikkeling is te monitoren met speciale programma's.
De leerling:
Het interactief en adaptief aanbieden van lesstof kan gebeuren via een computer of tablet. Daarbij is het digibord de laatste jaren ook steeds meer de blikvanger in de klas geworden.
Critici wijzen op de risico's van ondoordacht en overmatig gebruik van tablets en PC's in het onderwijs. De diepgang van het leren zou achteruitgaan en de concentratie van leerlingen laat te wensen over.
Er zijn daarom in het omgaan met ICT verschillende fasen en/of meningen te onderscheiden. :
1. Door de stormachtige ontwikkeling van technologie ontstaan er hooggespannen verwachtingen voor het toepassen van ICT in het onderwijs. ICT wordt omarmd en breed ingezet.
2. In een tweede fase ontstaat er frustratie en desillusie omdat verwachtingen niet altijd waargemaakt worden en/of er zijn onverwachte nadelige effecten;
3. Er ontstaat een kritische houding ten aanzien van ICT in het onderwijs waardoor er meer bezinning op gang komt en er doordachte keuzes worden gemaakt.
Laatst geactualiseerd op 14 juni 2022