Kennisplatform
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

ICT in het onderwijs

Dossier: alle informatie over ICT in het onderwijs

ICT is de afkorting van Informatie- en Communicatietechnologie. Ook in het onderwijs speelt ICT een belangrijke rol.

Dit betreft:

De leerkracht:

Leerprocessen en leervorderingen efficiënt registreren gebeurt vooral met behulp van ICT. Het inzichtelijk maken van de ontwikkeling is te monitoren met speciale programma's.

De leerling:

Het interactief en adaptief aanbieden van lesstof kan gebeuren via een computer of tablet. Daarbij is het digibord de laatste jaren ook steeds meer de blikvanger in de klas geworden.

 

Critici wijzen op de risico's van ondoordacht en overmatig gebruik van tablets en PC's in het onderwijs. De diepgang van het leren zou achteruitgaan en de concentratie van leerlingen laat te wensen over.

Er zijn daarom in het omgaan met ICT verschillende fasen en/of meningen te onderscheiden. :

1. Door de stormachtige ontwikkeling van technologie ontstaan er hooggespannen verwachtingen voor het toepassen van ICT in het onderwijs. ICT wordt omarmd en breed ingezet.

2. In een tweede fase ontstaat er frustratie en desillusie omdat verwachtingen niet altijd waargemaakt worden en/of er zijn onverwachte nadelige effecten;

3. Er ontstaat een kritische houding ten aanzien van ICT in het onderwijs waardoor er meer bezinning op gang komt en er doordachte keuzes worden gemaakt.

 

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 14 juni 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs
Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

De lerende mens
De lerende mens
Arja Kerpel
Digitale dementie
Digitale dementie - Manfred Spitzer
Machiel Karels
Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict
Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict.
Myriam Lieskamp
Ontketen het brein van je kind
Ontketen het brein van je kind
Marleen Legemaat

Samenvatting

Meer leren van beeld en geluid
redactie
Leeromgevingen
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie
Arja Kerpel

Opinie

Data analyse
Big Data en leesplezier
Dick van der Wateren
Stellingen #2032
Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!
Machiel Karels
Kleuters en iPads
Kleuters worden dommer van iPads
Sieneke Goorhuis
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet
ICT in kindcentra
Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning
Tim Surma

Verdieping

Tabletprogramma's ondermijnen eigenaarschap
De leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's!
Dolf Janson
Persoonlijk leren - differentiëren
Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp
Digitale leermiddelen in het onderwijs
Digitaal of analoog, het maakt wat uit!
Wendy Brasz en Myra den Haan
Programmeren 2
Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn
Marléone Goudswaard
Programmeren 1
Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers
Marléone Goudswaard
Leren in 2020 - 1
Leren in 2020
Jos Cöp
Blended learning
Grenzen verleggen met blended learning
Sylvia Peters
Vernieuwend bètaonderwijs
Vernieuwende aanpakken bètaonderwijs verbeteren leerprestaties en vergroten interesse
Annemieke Top
Digitale didactiek
Tien pijlers van digitale didactiek
Wilfred Rubens
Mythe van leerstijlen
Drie onderwijskundige mythes ontmaskerd
Wilfred Rubens
Persoonlijk leren
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Blended learning
Blended learning effectiever met regelmatig online toetsen
redactie
Computerapplicaties
Effectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein
redactie
Onderzoekend leren
Onderzoekend leren met computersimulaties
redactie
Woordenschat en ICT
Hoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren
Jos Cöp
Schermen-schermtijd verminderen
Meer of minder schermen op school?
Ruben du Burck
Wat leerlingen nu leren - afstandsonderwijs
Wat leerlingen nu leren
Onderwijs in tijden van corona
Onderwijs in tijden van corona
Myriam Lieskamp
Adaptief toetsen: een droombeeld?
Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd
Karen Heij
Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online leren
Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)
Wilfred Rubens
Studenten aanwezigheid leerervaringen
Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen?
Wilfred Rubens
Online begeleiding lopende band werk
Online begeleiding als lopende bandwerk
Wilfred Rubens

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.