ICT in het onderwijs
ICT in het onderwijs is een actueel en belangrijk thema.
Goed omgaan met verschillen en dat ook efficiënt registreren is een complexe taak. Daar kan ICT een belangrijke faciliterende rol in spelen.
Met name op het gebied van het interactief en adaptief aanbieden van lesstof, kan de computer of tablet erg functioneel zijn.
Daarnaast wordt ICT veel ingezet bij het automatisch registreren van vorderingen. De leerkracht kan zo de didactische ontwikkeling van de leerlingen eenvoudig bijhouden.
Critici wijzen op de risico's van ondoordacht en overmatig gebruik van tablets en PC's in het onderwijs. De diepgang van het leren zou achteruitgaan en de concentratie van leerlingen laat te wensen over.
Gerelateerd
E- learning module

Mediawijsheid voor het voortgezet onderwijs
Maak je leerlingen mediawijs!
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Adviestraject
.png)
Gratis lesmethode Ik maak het verschil
Wat als het schooladvies niet voldoet aan verwachting ouders en kind? Maak het schooladvies bespreekbaar.
Driessen
Driessen

Online software

Ontdek WegWijsVR
Interactieve en toffe verkeerslessen voor jouw leerlingen!
Zwijsen
Zwijsen

Lesprogramma

Elke dag lezen met begrip én plezier
Duik samen met leerlingen in de wereld van het lezen! De complete methode: Nieuw Nederlands Junior Lezen
Noordhoff
Noordhoff

E-learning cursus

Je digitale vaardigheden up-to-date houden?
Met de online cursussen van E-WISE gaat dat bijna vanzelf. Vraag nu een gratis proefcursus aan en ontdek alle voordelen!
E-Wise
E-Wise



Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie.
Arja Kerpel

Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!.
Machiel Karels

De leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's!
Dolf Janson

Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp

Digitaal of analoog, het maakt wat uit!
Wendy Brasz en Myra den Haan

Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn
Marléone Goudswaard

Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers
Marléone Goudswaard

Leren in 2020
Jos Cöp

Grenzen verleggen met blended learning
Sylvia Peters

Vernieuwende aanpakken bètaonderwijs verbeteren leerprestaties en vergroten interesse
Annemieke Top

Tien pijlers van digitale didactiek
Wilfred Rubens

Drie onderwijskundige mythes ontmaskerd
Wilfred Rubens

Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp

Blended learning effectiever met regelmatig online toetsen
redactie

Effectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein
redactie

Onderzoekend leren met computersimulaties
redactie

De kracht van het digitaal schoolbord
Jos Cöp

Hoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren
Jos Cöp

Meer of minder schermen op school?
Ruben du Burck

Wat leerlingen nu leren
redactie

Onderwijs in tijden van corona
Myriam Lieskamp

De lerende mens
Arja Kerpel

Digitale dementie - Manfred Spitzer
Machiel Karels

Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict.
Myriam Lieskamp

Big Data en leesplezier
Dick van der Wateren

Kleuters worden dommer van iPads
Sieneke Goorhuis

Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet

Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen

ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
redactie

Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie

Onderwijsachterstand of leervertraging? Welke term gebruik je wanneer?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Hoe stimuleer je buitenschools leren?

Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Is opschrijven van woorden in een digitaal woordenboek effectief?

Digitale versus papieren methode: waneer leer je beter rekenen?

Zelfstandig digitaal een tweede taal aanleren: werkt dat?

Zingend of zoemend lezen: heeft dit impact op kleuteronderwijs?

Volwasseneneducatie: Hoe verhoog je leerrendement door differentiatie?

Professionele leergemeenschappen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs: Effecten van wederzijdse afhankelijkheid o...

Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Gebruik game Interactieve Fictie (IF) in het taalonderwijs

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT
[extra-breed-algemeen-kolom2]
24 adaptieve leertechnologie
17 adaptieve toets
23 afstandsonderwijs
47 blended learning
86 differentiatie
10 digitaal schoolbord
23 digitaal toetsen
32 digitale geletterdheid
47 digitale leeromgeving
50 e-learning
35 electronische leeromgeving - ELO
44 learning analytics
52 mediawijsheid
42 online onderwijs
21 sterrenschool
17 adaptieve toets
23 afstandsonderwijs
47 blended learning
86 differentiatie
10 digitaal schoolbord
23 digitaal toetsen
32 digitale geletterdheid
47 digitale leeromgeving
50 e-learning
35 electronische leeromgeving - ELO
44 learning analytics
52 mediawijsheid
42 online onderwijs
21 sterrenschool