Morele ontwikkeling
De morele ontwikkeling is de ontwikkeling van het besef van goed en kwaad. Het wordt ook wel de gewetensontwikkeling genoemd.
De morele ontwikkeling verschilt per leeftijdsfase. De drie stadia die worden onderscheiden volgens Kohlberg (1969) in de morele ontwikkeling zijn (de leeftijden zijn een indicatie):
- Pre-conventioneel stadium (0 tot 10 jaar);
- Conventioneel stadium (10 tot 18 jaar)
- Post-conventioneel stadium (vanaf 18 jaar)
Bij de morele ontwikkeling speelt de interactie tussen de opvoeder en het kind een grote rol. Daarnaast heeft de opvoeder een voorbeeldfunctie. Hij kan wel vertellen wat goed is, maar als hij er niet naar handelt komt het niet geloofwaardig over.
Het is belangrijk dat kinderen leren om hun eigen handelen te waarderen in het licht van overtuigingen. Ook is het van belang dat kinderen zich intrinsiek verbonden voelen met waarden als eerlijkheid, rechtvaardigheid en betrouwbaarheid.
De morele ontwikkeling is een van de vier ontwikkelingsgebieden, samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de motorische ontwikkeling.
Boek: Morele ontwikkeling en jeugddelinquentie
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 7 december 2023
Gerelateerd
![Autismecoach in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Autismecoach vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/stop-testen-van-peuters-en-kleuters-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?](https://wij-leren.nl/images/iconen/biesta-over-vrijheid-van-onderwijs-100.jpg)
![Stellingen #2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-onderwijs-2032-moreel-kompas-100.jpg)
![pedagogiek en opvoedkunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-opvoedkunde-100.jpg)
![Aanraken van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-tact-aanraken-contact-100.jpg)
![Pedagogisch contact](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-contact-aanraken-theorie-haptonomie-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Biesta reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-het-prachtige-risico-van-onderwijs-gert-biesta-100.jpg)
![Kinderrechter](https://wij-leren.nl/images/iconen/stoornis-delict-kinderrechter-100.jpg)
![Kind en delict](https://wij-leren.nl/images/iconen/agressie-delict-controle-jongere-100.jpg)
![Verwende kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/problematische-verwenning-syndroom-100.jpg)
![Gezonde leefstijl](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerplankader-gezonder-leefstijl-100.jpg)
![Morele groei Levinas (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-levinas-1-100.jpg)
![Morele groei Levinas (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-levinas-1-100.jpg)
![Hoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-praktijk-twee-100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotioneel-vo-1-100.jpg)
![burgerschapsvorming eigenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-pedagogische-levensbeschouwelijke-eigenheid-100.jpg)
![De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ego-ontwikkeling-regiefuncties-basishouding-100.jpg)
![Sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel](https://wij-leren.nl/images/iconen/sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel-100.jpg)
![Waarden als kompas](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-als-kompas-100.jpg)
![Sociale cohesie in klaslokaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-klaslokaal-100.jpg)
![Sociale cohesie en individualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-individualiteit-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen op de basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-op-de-basisschool-100..jpg)
![Filosoferen op de basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-op-de-basisschool-100..jpg)
![Filosoferen op de basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-op-de-basisschool-100..jpg)
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
![SEL en gedrag in de groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/sel-en-gedrag-in-de-groep-100.jpg)
![SEL](https://wij-leren.nl/images/iconen/SEL-100.jpg)
![3000 jaar denkers over onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/3000-jaar-denkers-over-onderwijs.jpg)
![Ontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-psychologie-100.jpg)
![Een school in transitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-school-in-transitie-100.jpg)
![Woorden waarden werkelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/boek-woorden-waarden-werkelijkheid-100.jpg)
![Doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-1-100.jpg)
![Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)