De spelontwikkeling is de ontwikkeling die het kind doormaakt in het spelen. Spel ís ontwikkeling. Spel legt de verbinding tussen de echte wereld en de innerlijke wereld van het kind. De ontwikkeling in het spel van kinderen verloopt volgens fasen.
- Manipulerend spel. (ongeveer de leeftijd van begin groep 1). Al manipulerend verkent het kind eigenschappen en kenmerken van allerlei voorwerpen. Dit legt niet alleen een goede basis voor allerlei reken- en wiskundige activiteiten, maar is ook voorwaarde om het spel te verdiepen. Pas dan gaan kinderen namelijk nieuwe betekenissen aan die materialen verbinden. En die betekenissen zijn weer van belang om tot goed rollen- en constructiespel te kunnen komen.
- Eenvoudige rolgebonden handelingen
- Eenvoudig rollenspel en daarna uitgebreid rollenspel (ongeveer de leeftijd van eind groep 1, begin groep 2). Het kind gaat voorwerpen betekenissen geven. Het voorwerp wordt dan als symbool gebruikt voor iets anders. Kinderen gaan de rol die ze het voorwerp toekennen ook spelen. Ze laten poppetjes praten, bang worden, weglopen, enzovoort. Essentieel in deze fase is dat de kinderen taal gaan gebruiken bij het spelen met voorwerpen. Kinderen gaan zelf de rol aannemen van iemand en zijn zich daar ook van bewust. “En toen was ik de bakker ….” Ze gaan ook praten en handelen zoals de personen dat doen die ze spelen. Met deze ‘stap’ laat het kind zien dat het zich kan verplaatsen in andere personen of situaties.
- Realistisch en thematisch rollenspel. (ongeveer de leeftijd van eind groep 2). Het kind kan samen met anderen een spelidee opbouwen en spelen. Het kan een rol vasthouden en inspelen op de rollen van anderen. Het handelen en de taal worden steeds meer gestuurd door het vooraf overdenken van de activiteit. Spel weerspiegelt de ontwikkelingsbevorderingen én bevordert de (totale) ontwikkeling.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 28 november 2023