Spelontwikkeling
De spelontwikkeling is de ontwikkeling die het kind doormaakt in het spelen. Spel ís ontwikkeling. Spel legt de verbinding tussen de echte wereld en de innerlijke wereld van het kind. De ontwikkeling in het spel van kinderen verloopt volgens fasen.
- Manipulerend spel. (ongeveer de leeftijd van begin groep 1). Al manipulerend verkent het kind eigenschappen en kenmerken van allerlei voorwerpen. Dit legt niet alleen een goede basis voor allerlei reken- en wiskundige activiteiten, maar is ook voorwaarde om het spel te verdiepen. Pas dan gaan kinderen namelijk nieuwe betekenissen aan die materialen verbinden. En die betekenissen zijn weer van belang om tot goed rollen- en constructiespel te kunnen komen.
- Eenvoudige rolgebonden handelingen
- Eenvoudig rollenspel en daarna uitgebreid rollenspel (ongeveer de leeftijd van eind groep 1, begin groep 2). Het kind gaat voorwerpen betekenissen geven. Het voorwerp wordt dan als symbool gebruikt voor iets anders. Kinderen gaan de rol die ze het voorwerp toekennen ook spelen. Ze laten poppetjes praten, bang worden, weglopen, enzovoort. Essentieel in deze fase is dat de kinderen taal gaan gebruiken bij het spelen met voorwerpen. Kinderen gaan zelf de rol aannemen van iemand en zijn zich daar ook van bewust. “En toen was ik de bakker ….” Ze gaan ook praten en handelen zoals de personen dat doen die ze spelen. Met deze ‘stap’ laat het kind zien dat het zich kan verplaatsen in andere personen of situaties.
- Realistisch en thematisch rollenspel. (ongeveer de leeftijd van eind groep 2). Het kind kan samen met anderen een spelidee opbouwen en spelen. Het kan een rol vasthouden en inspelen op de rollen van anderen. Het handelen en de taal worden steeds meer gestuurd door het vooraf overdenken van de activiteit. Spel weerspiegelt de ontwikkelingsbevorderingen én bevordert de (totale) ontwikkeling.
Gerelateerd
congres

Temperamentvolle leerlingen
Achtergrond, praktische handvatten en tips voor in groep 3 t/m 8
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn.
Sieneke Goorhuis

Hoe stimuleer ik het spel van mijn kind?.
Bertine van den Oever

Hoe kunnen we SOVA-trainingen verbeteren?
Ernst van Grol

Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels

Sociale vaardigheden - omgaan met de ander
Machiel Karels

Rol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen
Hans van Rijn

Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels

Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis

Het vrije spel
Sieneke Goorhuis

Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel

De betekenis van spel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling
Hans van Rijn

Actief Executief
Marleen Legemaat

Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat

Grenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica
Ernst van Grol

Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden
Arja Kerpel

Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma

Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat

De kleutervriendelijke school
Bertine van den Oever

Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout

Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?

Hoe bevorder je de fitheid van leerlingen?

Helpt bewegend leren ook voor pubers en adolescenten?

Wat doen hoge of lage cijfers met leerlingen?

Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?

Shuttle Run test: worden leerlingen daar fitter van?

Hoe kun je emotieregulatie van leerlingen bijhouden?

Wat doet liegen met een kind?

Welke tools zijn er om docenten te versterken in hun gedragsrepertoire?

Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?

Invloed sociaal klimaat op ontwikkeling van sociale competenties in het basisonderwijs

Onderwijsachterstandenbeleid op voorschool en basisschool

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten

Peuters begeleiden bij spel is goed voor hun leervermogen
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Team Toppers - Leer je talenten kennen met de teamrollen van Belbin 

Arja Kerpel

Kikkerbecool - Een interactief spel rondom sociale vaardigheden 

Otto Zwolsman

Kikkerbecool - Een interactief spel rondom sociale vaardigheden 

Otto Zwolsman

Kikker in de dierentuin - Een samenwerkingsspel voor jonge kinderen 

Corine Haase

Complimentenspel - PCM 

Korstiaan Karels

Ik en mijn gevoelens - Voel je je blij, boos, bang of bedroefd? 

Annemarie Brouwer

PL-UG Tent Kit Extra - Handig tenten bouwen, binnen én buiten 

Arja Kerpel