Spelvormen
Spelvormen zijn de diverse soorten van spel waardoor kinderen leren. Er zijn verschillende spelvormen: bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel:
- Bij bewegingsspel probeert een kind een beweging onder de knie te krijgen. Daardoor leert hij zijn eigen lichaam kennen en zijn spieren en motoriek ontwikkelen.
- Bij experimenteerspel ervaart een kind de wereld en ontdekt het eigenschappen van zichzelf, andere mensen, dieren of dingen.
- Onder constructiespel valt het vervormen, samenvoegen of hergroeperen van materiaal, bijvoorbeeld klei of blokken. Kinderen krijgen hierdoor zicht op ruimtelijke verhoudingen.
- Bij rollenspel ervaart een kind hoe het is om zich in een bepaalde situatie te gedragen. Kinderen leren hierdoor situaties en het gedrag van mensen kennen. Ook leren ze voelen hoe het is om iemand te zijn en om dingen te doen.
- Onder regelspel vallen de gecoördineerde groepsspelen, waar regels bij van toepassing zijn, zoals slagbal. Kinderen leren hierdoor regels en afspraken toepassen en samenwerken.
- Bij receptief spel neemt een kind informatie vanuit de buitenwereld op en verwerkt dat in zijn spel. Kinderen leren hierbij informatie verwerken.
Laatst geactualiseerd op 10 februari 2022
Gerelateerd
cursus

Autismecoach in het po
Coachen en begeleiden van leerlingen met autisme
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


100 praktische tips voor ouders met kinderen die thuis leren.
Arja Kerpel

Tips om thuis spelend te leren met je jonge kind.
Bertine van den Oever

Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn.
Sieneke Goorhuis

Hoe stimuleer ik het spel van mijn kind?.
Bertine van den Oever

Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert

Rol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen
Hans van Rijn

Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis

Het vrije spel
Sieneke Goorhuis

De kleuter leert alleen spelend in vrij spel
Ewald Vervaet

De betekenis van spel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling
Hans van Rijn

Rijk spel stimuleren met prentenboeken over vroeger
Bertine van den Oever

Rollenspel als middel om de rekenwoordenschat te ontwikkelen
Aafke Bouwman

Instructie voor kleuters - de leerkracht als model
Aafke Bouwman

Instructie voor kleuters - Tips en voorbeelden
Aafke Bouwman

Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman

Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever

Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever

Spel beter begrijpen en faciliteren…
Bertine van den Oever

Spel beter begrijpen en faciliteren…
Bertine van den Oever

Actief Executief
Marleen Legemaat

Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat

Het didactische werkvormen boek
Arja Kerpel

Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma

Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat

De kleutervriendelijke school
Bertine van den Oever

Spelen in stilte- mindfulness in de klas
Marleen Legemaat

Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout

Over wat van waarde is in onderwijs op afstand
Rijk van Ommeren

Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
redactie

Heeft muziekonderwijs positieve invloed op onderwijsprestaties?

Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Is bewegend leren effectief bij spelling?

Wat zijn de effecten van ervaringsgericht leren?

Kleuters die wel kunnen maar niet willen, hoe ga je daar mee om?

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?

Hoe bevorder je de fitheid van leerlingen?

Hoe leren pabo-studenten beter schrijven?

Mindfulnesstraining op school: wat voegt dat toe?

Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties

Invloed sociaal klimaat op ontwikkeling van sociale competenties in het basisonderwijs

Onderwijsachterstandenbeleid op voorschool en basisschool

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten

Peuters begeleiden bij spel is goed voor hun leervermogen
[extra-breed-algemeen-kolom2]
49 bewegend leren
23 schoolplein - veilig plein
95 sociaal-emotionele ontwikkeling
37 sociale vaardigheden
47 spelontwikkeling
23 schoolplein - veilig plein
95 sociaal-emotionele ontwikkeling
37 sociale vaardigheden
47 spelontwikkeling

Baudí - Nét even anders dan gewone blokken 

Arja Kerpel

Verti-fix Dieren - Creatief aan de slag met karakteristieke dieren 

Otto Zwolsman

Magneetpiramide - Maak de creatiefste constructies! 

Arja Kerpel

Magna Sticks - Spelen met magneten 

Corine Haase