Spelvormen
Spelvormen zijn de diverse soorten van spel waardoor kinderen leren. Er zijn verschillende spelvormen: bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel:
- Bij bewegingsspel probeert een kind een beweging onder de knie te krijgen. Daardoor leert hij zijn eigen lichaam kennen en zijn spieren en motoriek ontwikkelen.
- Bij experimenteerspel ervaart een kind de wereld en ontdekt het eigenschappen van zichzelf, andere mensen, dieren of dingen.
- Onder constructiespel valt het vervormen, samenvoegen of hergroeperen van materiaal, bijvoorbeeld klei of blokken. Kinderen krijgen hierdoor zicht op ruimtelijke verhoudingen.
- Bij rollenspel ervaart een kind hoe het is om zich in een bepaalde situatie te gedragen. Kinderen leren hierdoor situaties en het gedrag van mensen kennen. Ook leren ze voelen hoe het is om iemand te zijn en om dingen te doen.
- Onder regelspel vallen de gecoördineerde groepsspelen, waar regels bij van toepassing zijn, zoals slagbal. Kinderen leren hierdoor regels en afspraken toepassen en samenwerken.
- Bij receptief spel neemt een kind informatie vanuit de buitenwereld op en verwerkt dat in zijn spel. Kinderen leren hierbij informatie verwerken.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 28 november 2023
Gerelateerd
![Autismecoach in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Autismecoach vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Het belang van spel voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-auditieve-voorwaarden.100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Praktische tips thuis leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/100-praktische-tips-thuisonderwijs.jpg)
![Tips voor thuis - jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-thuis-spelend-leren-jonge-kind-22-100.jpg)
![Ontwikkeling peuter](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-peuter-100.jpg)
![Spel van kinderen stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/spel-kinderen-stimuleren-100.jpg)
![opbrengstgericht onderwijs voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengsten-jonge-kind-ontwikkelingsgericht100.jpg)
![Weerbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/weerbaar-maken-100.jpg)
![Rijk taalaanbod](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalaanbod-spel-100.jpg)
![Het vrije spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/vrije-spel-100.jpg)
![Kleuters en vrij spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuter-vrij-spel-100.jpg)
![Spelontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelontwikkeling-100.jpg)
![Prentenboeken over vroeger](https://wij-leren.nl/images/iconen/prentenboeken-over-vroeger-100.jpg)
![rekentaal in rollenspel](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekentaal-in-rollenspel-100.jpg)
![instructie kleuters leerkracht model](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiemodel-bij-kleuters-reflectie-100.jpg)
![instructie kleuters tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiemodel-bij-kleuters-voorbeelden-tips-100.jpg)
![rollenspel versterkt rekentaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/rollenspel-versterkt-rekentaal-100.jpg)
![Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-onderwijs-visie-beleid-100.jpg)
![De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![spelbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelbegeleiding-in-hoeken-100.jpg)
![spelbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelbegeleiding-in-hoeken-100.jpg)
![Wat gaat er verloren als we kinderen door de kindertijd jagen?](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-gaat-er-verloren-als-we-kinderen-door-de-kindertijd-jagen-100.jpg)
![Ideale inrichting lokaal jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/7-tips-ideale-inrichting-lokaal-jonge-kind-100.jpg)
![Actief executief - Toolbox](https://wij-leren.nl/images/iconen/actief-executief-toolbox-100.jpg)
![Werken in een kleuterwereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-een-kleuterwereld-100.jpg)
![Didactische werkvormen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactische-werkvormenboek-100.jpg)
![Spelen in uitdagende hoeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelen-in-uitdagende-hoeken-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Kiezen voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kiezen-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Meesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meesters](https://wij-leren.nl/images/iconen/meesterlijk-kleuteronderwijs-voor-juffen-en-meesters-100.jpg)
![De kleutervriendelijke school](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-kleutervriendelijke-school-100.jpg)
![Mindfulness in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelen-in-stilte-mindfulness-100.jpg)
![Spelen serieus nemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelen-serieus-nemen-100.jpg)
![De kracht van spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/recensie-de-kracht-van-spel-100.jpg)
![Meer ruimte vrij spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/vrij-spel-jonge-kinderen-100.jpg)
![Wat van waarde is in onderwijs op afstand](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-van-waarde-is-in-onderwijs-op-afstand-100.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
24 schoolplein - veilig plein
96 sociaal-emotionele ontwikkeling
37 sociale vaardigheden
48 spelontwikkeling
![Baudí Uitbreiding](https://wij-spelen.nl/images/iconen/bau-dir-was-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Verti-fix Dieren](https://wij-spelen.nl/images/iconen/verti-fix-dieren-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Magneetpiramide](https://wij-spelen.nl/images/iconen/magneetpiramide-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Magna sticks](https://wij-spelen.nl/images/iconen/magna-sticks-100.jpg)
![](img/linkwl.png)