Probleemoplossend vermogen
Het probleemoplossend vermogen is het vermogen om te (h)erkennen dat problemen bestaan en tot een plan kunnen komen om deze problemen op te lossen. Het probleemoplossend vermogen vraagt om vaardigheden als: signaleren, analyseren, oplossingsstrategieën bedenken, creatief denken, doorzetten, samenwerken, proactief zijn, evalueren en reflecteren.
Het probleemoplossend vermogen is één van de 21st century skills. Dit is een verzamelterm voor een aantal competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023
Gerelateerd
![Wat is de taxonomie van Bloom?](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-werkwijzen-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Nakijken leerlingenwerk](https://wij-leren.nl/images/iconen/nakijken-corrigeren-feedback-beoordelen-100.jpg)
![Creativiteit ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/creativiteit-ontwikkelen-leerlijn-100.jpg)
![Creativiteit bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/creativiteit-klas-21st-century-skill-100.jpg)
![Ontdekkend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontdekkend-leren-artikel-100.jpg)
![21st century skills](https://wij-leren.nl/images/iconen/21st-century-skills-vaardigheden-100.jpg)
![Taxonomie-van-bloom](https://wij-leren.nl/images/iconen/taxonomie-van-bloom-1000.png)
![TASC-model](https://wij-leren.nl/images/iconen/TASC-model-100.jpg)
![Onderzoekend en ontwerpend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-en-ontwerpend-leren-100.jpg)
![Kritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denkvermogen-onderzoekende-houding-100.jpg)
![Een klas van denkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-klas-van-denkers-100.jpg)
![Leerling als kritische denker](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denken-analyseren-redeneren-100.jpg)
![Onderzoekend en ontwerpend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gereedschap-onderzoeken-ontwerpen-leren-100.jpg)
![High impact learning (4) - Zeven bouwstenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-impact-learning-zeven-bouwstenen - 100.jpg)
![High impact learning (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeromgeving-high-impact-learner-control-contextfactoren-100.jpg)
![High impact learning (3) -urgentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-impact-learning-kenmerken-principe - 100.jpg)
![Onderwijswaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-tijdloos-schoolklimaat-eenentwintig-eeuwse-vaardigheden-100.jpg)
![Rijk taalaanbod](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalaanbod-spel-100.jpg)
![Het vrije spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/vrije-spel-100.jpg)
![Leren denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-onderwijsvisie-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (3): het ontwerp](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-ontwerp-100.jpg)
![Betekenis en invulling van de taak binnen daltononderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/betekenis-invulling-de-taak-daltononderwijs-100.jpg)
![Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Creativiteit in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Sjef Drummen - De match tussen kunst en onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is creativiteit te leren? Tjipcast 009](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
30 agora
2 bibliotherapie
57 creativiteit
44 doorzettingsvermogen
32 evalueren
26 maakonderwijs
26 projectonderwijs
52 reflecteren
12 TASC-model
![Anti-virus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/anti-virus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Penguins on Ice](https://wij-spelen.nl/images/iconen/penguins-on-ice-100.png)
![](img/linkwl.png)