Groepsvorming
Elk jaar maakt een groep of klas alle fases van groepsvorming door. Het is belangrijk om deze fases te (her)kennen en erop in te spelen, zodat je het proces kunt ombuigen tot een positief groepsklimaat.
Deze fases in groepsvorming zijn:
- Forming: de verkenningsfase
- Storming: de hiërarchie wordt vastgesteld
- Norming: de leiders bepalen de ongeschreven regels
- Performing: de groep is klaar voor het werken
- Adjourning: het einde van het jaar is in zicht, de kinderen vinden de groepsregels niet meer zo belangrijk.
Bij elke fase hoort een bepaald verloop. Als je niet zou ingrijpen, volgt dat verloop de wetten van de groepsdynamica.
Boeken over groepsdynamiek
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 december 2023
Gerelateerd
Scholing

Gezondheid en veiligheid
Creëer een gezond en (sociaal) veilig schoolklimaat voor leerling én werknemer.
oo.nl
oo.nl

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Webinar

Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Webinar met Gert-Jan Veerman
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie

E- learning module

Cyberpesten in het voortgezet onderwijs
Interactieve module over de kenmerken, signalen en aanpak van cyberpesten
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs



Pedagogisch (basis) klimaat.
Luc Stevens

Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel

De meedogenloze groep
Wendy Brasz en Myra den Haan

Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon

De groep in je greep!
Ivo Mijland

Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg

De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer

Gedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht
Peter de Vries

Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels

Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld

Gedragsproblemen in de klas: preventie
Anton Horeweg

Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg

Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp

Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp

Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse

Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp

Omgaan met probleemgedrag in de groep
Kees van Overveld

Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp

Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld

Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn

Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman

Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman

Filosoferen met pubers
Karen Faber

Filosoferen met pubers
Karen Faber

Handboek voor leraren
Marleen Legemaat

Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk
Marleen Legemaat

Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel

De Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
Korstiaan Karels

Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel

Alles over pesten
Helèn de Jong

Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Marleen Legemaat

De Zilveren Weken
Bertine van den Oever

Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035
redactie

Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?

Helpen pedagogische stragegieën voor mbo-studenten?

Hoe kies je een middelbare school?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Pestgedrag: heeft elke leerkracht dezelfde opmerkingsgave?

Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen

Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties

Toetsing anti-pestprogramma’s in Nederlandse schoolpraktijk

Invloed sociaal klimaat op ontwikkeling van sociale competenties in het basisonderwijs

Pedagogisch-didactisch handelen en Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]