Groepsvorming is het proces waarbij individuen samenkomen en zich ontwikkelen tot een samenhangende groep. Dit proces omvat het opbouwen van relaties, het vaststellen van rollen, normen en gedragsregels, en het ontwikkelen van samenwerking en vertrouwen. Groepsvorming speelt een rol in uiteenlopende contexten, zoals onderwijs, werkteams en sociale groepen. Het verloop is vaak dynamisch en kan gepaard gaan met conflicten, onderhandelingen en afstemming. Tuckman’s model beschrijft vijf fasen (Forming, Storming, Norming, Performing en Adjourning) die groepen doorlopen, maar in de praktijk is groepsvorming zelden lineair. Effectieve groepsvorming draagt bij aan motivatie, betrokkenheid en het behalen van gezamenlijke doelen.
Elk jaar maakt een groep of klas alle fases van groepsvorming door. Het is belangrijk om deze fases te (her)kennen en erop in te spelen, zodat je het proces kunt ombuigen tot een positief groepsklimaat.
Deze fases van Tuckman in groepsvorming zijn:
- Forming: de verkenningsfase
- Storming: de hiërarchie wordt vastgesteld
- Norming: de leiders bepalen de ongeschreven regels
- Performing: de groep is klaar voor het werken
- Adjourning: het einde van het jaar is in zicht, de kinderen vinden de groepsregels niet meer zo belangrijk.
Bij elke fase hoort een bepaald verloop. Als je niet zou ingrijpen, volgt dat verloop de wetten van de groepsdynamica.
Boeken over groepsdynamiek
Laatst geactualiseerd op 21 december 2024