Pestprotocol
Een pestprotocol (ook genoemd: anti-pestprotocol) is een document waarin staat welke procedure de school doorloopt als er een geval van pesten is in de school. Er is sprake van pesten als één of meer leerlingen één of meer klasgenoten bij herhaling psychisch of fysiek mishandelen.
Bij het aanpakken van pesten is het belangrijk om alle betrokkenen erbij te betrekken:
- de pester;
- het gepeste kind;
- de zwijgende middengroep;
- de leerkracht en
- de ouders.
Het is goed om als school te checken of in het pestprotocol ook aan alle vijf betrokken partijen aandacht besteedt wordt. Scholen zijn verplicht om een anti-pestprotocol te hebben. Daarin moet onder andere aangegeven staan wie het aanspreekpunt is bij pesten op school.
Zie verder:
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2021
Gerelateerd
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Pedagogisch klimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-klimaat-artikel.jpg)
![5 redenen waarom pesten niet stopt](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-slachtoffer-100.jpg)
![Visualiseren van werkprocessen in stroomschema's](https://wij-leren.nl/images/iconen/stroomschema-processen-visualiseren-checklist-100.jpg)
![Veilige school](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-waarden-gedrag-groepsdynamiek-100.jpg)
![No blame-methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/pester-gepeste-no-blame-100.jpg)
![Groepsvorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-groepsvorming-groepsdynamiek-100.jpg)
![Pesten tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-tips-100.jpg)
![Vijfsporenaanpak pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-op-school-100.jpg)
![Pesterijen op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesterijen-op-school-100.jpg)
![Gevolgen van pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevolgen-pesten-100.jpg)
![Sociogram](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociogram-tips-100.jpg)
![Pesten groepsaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-groep-100.jpg)
![Groepsprocessen](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsprocessen-100.jpg)
![Steungroepaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-steungroep-aanpak-100.jpg)
![Korte counseling](https://wij-leren.nl/images/iconen/oplossing-counseling-100.jpg)
![Probleemgedrag in gradaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-gedragsproblemen-100.jpg)
![Sociale veiligheid, wat is het](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-oorzaken-100.jpg)
![Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-bang-en-boos-100.jpg)
![Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-consequent-betrouwbaar-toegankelijk-100.jpg)
![Klassenfeestjes, manier om sociale uitsluiting tegen te gaan](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenfeestjes-feestelijke-manier-om-sociale-uitsluiting-tegen-te-gaan-100.jpg)
![Meidenvenijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/meidenvenijn-in-het-basisonderwijs-100.jpg)
![Grip op de groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/grip-op-de-groep-100.jpg)
![Alles over pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/alles-over-pesten-100.jpg)
![Pesten aanpakken](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-100.jpg)
![Gedragsproblemen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-in-de-klas-100.jpg)
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
3 cyberpesten
51 groepsdynamica
31 klachtencommissie
108 pedagogisch klimaat
63 pesten
56 positive behavior support (pbs)
24 schoolplein - veilig plein
62 veiligheid
40 vertrouwenspersoon
![OK of niet OK?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ok-of-niet-ok-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Groepers maken & Groepers vormen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/groepers-maken-groepers-vormen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![WeFace.it](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wefaceit-100.jpg)
![](img/linkwl.png)