Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid betekent dat medewerkers in hun werkende leven doorlopend in staat blijven hun huidig en toekomstig werk met behoud van gezondheid en welzijn uit te voeren en hierin voldoende kunnen blijven functioneren. De werkomgeving en omstandigheden moeten hieraan bijdragen, evenals de houding en motivatie van de medewerker.
In het Primair Onderwijs heeft elke medewerker recht op uren hiervoor:
startende leerkracht: 80 uur
ervaren leerkracht:40 uur
leerkracht van 57 jaar en ouder: 170 uur
In de cao worden hier voorbeelden gegeven waaraan deze uren besteed kunnen worden zoals:
- studieverlof;
- coaching;
- oriëntatie op mobiliteit en
- peerreview (leren van elkaar).
Zie verder:
VGS - duurzame inzetbaarheid artikel 8 a cao po
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 9 augustus 2022
Gerelateerd
![Van groep 2 naar groep 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/Van groep 2 naar groep 3 wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Deel 1: leren van elkaar](https://wij-leren.nl/images/iconen/peer-learning-artikel-100.jpg)
![Professionalisering](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionalisering-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-duurzame-inzetbaarheid-zwangerschapsverlof-ouderschapsverlof-100.jpg)
![professionele cultuur van welbevinden](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-cultuur-welbevinden-100.jpg)
![UUU werkmodel](https://wij-leren.nl/images/iconen/docenten-professionalisering-uuu-model-100.jpg)
![40-urige werkweek](https://wij-leren.nl/images/iconen/40-urige-werkweek-werkdruk-100.jpg)
![Het lerarenregister](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerarenregister-registerleraar-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![Werkdruk en het stellen van grenzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-professionele-cultuur-grenzen-aangeven-100..jpg)
![Leven lang leren: uitdaging!](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-ontwikkelen-grote-uitdaging-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-1-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-2-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -3](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-3-100.jpg)
![Professioneel leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/professioneel-leren-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Startende leraren in het po en vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leraren-in-het-po-en-vo-100.jpg)
![Een leven lang vitaal in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-vitaal-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Staat van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-de-leraar-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
35 cao
31 deeltijd werken
39 doorstroommogelijkheden
27 HRM in het onderwijs
40 hybride onderwijs - hybride docent
80 kernkwaliteiten
18 la/lb-schaal
57 lerarenregister
58 normjaartaak
37 overlegmodel taakbeleid
136 persoonlijk meesterschap
53 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
120 persoonlijke ontwikkeling
28 werktijdfactor