Veiligheid
Het begrip veiligheid heeft te maken met de fysieke veiligheid binnen de school, maar ook met de sociale veiligheid.
Fysieke veiligheid
Onder fysieke veiligheid valt brandveiligheid, verkeersveiligheid en veiligheid van leefomgeving.
Het is van belang dat iedereen weet hoe te handelen bij incidenten. Dit gaat niet alleen om kleine incidenten op het plein, maar ook om de vluchtroute bij brand. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen moeten dan weten wat er van hen verwacht wordt. De school moet weten hoe de veiligheidsbeleving van het team en de kinderen is. Aan de hand van de incidentenregistratie moeten acties ondernomen worden.
Een voorbeeld: als er elke keer kinderen botbreuken oplopen bij hetzelfde klimrek, dan moet er iets aan die situatie op het plein gedaan worden.
Sociale veiligheid
Er wordt van sociale veiligheid gesproken als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door anderen wordt aangetast. Hierbij gaat het om
- Het bevorderen van een positieve en veilige sfeer;
- Het optreden tegen en voorkomen van pesten, schelden, discriminatie of andere vormen van ongepast gedrag.
Alle mensen in de school kennen - als het goed is - de gedrags- en omgangsregels, die de sociale veiligheid waarborgen.
Zie verder:
Inspectie van het Onderwijs - Sociale Veiligheid
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022
Gerelateerd
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/buitenschools-leren-ipc-curriculum-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Corona niet het enige gevaar](https://wij-leren.nl/images/iconen/corona-niet-het-enige-gevaar-100.jpg)
![Functionele buikpijn - wat kan de leerkracht?](https://wij-leren.nl/images/iconen/functionele-buikpijnklachten-wat-kan-de-leerkracht-100.jpg)
![Pubers met gescheiden ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/echtscheiding-puber-mentor-loyaliteit-100.jpg)
![5 redenen waarom pesten niet stopt](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-slachtoffer-100.jpg)
![Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-pedagogisch-tact-100.jpg)
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
![Vluchtelingen begeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/vluchtelingen-klas-begeleiding-100.jpg)
![No blame-methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/pester-gepeste-no-blame-100.jpg)
![Onveilige hechting](https://wij-leren.nl/images/iconen/onveilige-hechting-neurobiologie-100.jpg)
![Pesten tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-tips-100.jpg)
![Pesten groepsaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-groep-100.jpg)
![Steungroepaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-steungroep-aanpak-100.jpg)
![Korte counseling](https://wij-leren.nl/images/iconen/oplossing-counseling-100.jpg)
![Kinderen met een psychotrauma](https://wij-leren.nl/images/iconen/kinderen-met-een-psychotrauma-100.jpg)
![Externaliserend gedrag en investeren in relatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/externaliserend-gedrag-investeer-relatie-100.jpg)
![Sociale veiligheid, wat is het](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-oorzaken-100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotioneel-vo-1-100.jpg)
![Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-bang-en-boos-100.jpg)
![Het verschil tussen wijsheid en intelligentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijsheid-en-hoogbegaafdheid-1.-100.jpg)
![Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-consequent-betrouwbaar-toegankelijk-100.jpg)
![boek kindermishandeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindermishandeling-en-sexueel-misbruik-100.jpg)
![Sociale cohesie in klaslokaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-klaslokaal-100.jpg)
![Sociale cohesie en individualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-individualiteit-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Stille kinderen oorzaken](https://wij-leren.nl/images/iconen/als-leerling-stil-is-oorzaken-teruggetrokken-gedrag-100.jpg)
![Stille kinderen oorzaken](https://wij-leren.nl/images/iconen/als-leerling-stil-is-oorzaken-teruggetrokken-gedrag-100.jpg)
![Oordeel van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/oordeel-LKC-landelijke-klachtencommissie-onderwij-100.jpg)
![De traumasensitieve school](https://wij-leren.nl/images/iconen/horeweg-de-traumasensitieve-school-100.jpg)
![Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lesgeven-aan-getraumatiseerde-kinderen-100.jpg)
![De Ringaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/ringaanpak-groepsdynamiek-sociale-veiligheid-100.jpg)
![Vluchtelingenkinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwrichte-kinderen-100.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![Alles over pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/alles-over-pesten-100.jpg)
![Pesten aanpakken](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-100.jpg)
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
![Sociale veiligheid in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-in-school-100.jpg)
![Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-inclusief-leiderschap-naar-inclusief-meesterschap-102.jpg)
![Traumasensitief team bij psychotrauma](https://wij-leren.nl/images/iconen/traumasensitief-team-psychotrauma-100.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
27 contactpersoon
31 klachtencommissie
18 onderwijsverzekeringen-risicoafdekking
63 pesten
50 schoolklimaat
24 schoolplein - veilig plein
40 vertrouwenspersoon
![OK of niet OK?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ok-of-niet-ok-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![WeFace.it](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wefaceit-100.jpg)
![](img/linkwl.png)