Contactpersoon
Contactpersonen zijn het aanspreekpunt voor ouders en leerlingen bij klachten over schoolzaken. Ze zorgen ervoor dat klachten niet blijven broeien of excaleren, maar volgens de juiste klachtenroutes worden opgelost.
Wat doet een contactpersoon?
- De contactpersoon is een herkenbaar aanspreekpunt met wie een klager contact legt.
- De contactpersoon neemt contact op met de vertrouwenspersoon die de klager tijdens de behandeling van de klacht begeleidt en adviseert.
- De contactpersoon brengt de klager in contact met de persoon die de klacht kan wegnemen.
- Andere taken zijn: presenteren, registreren en adviseren.
N.a.v. Visser, A. (2016) Het zakboek voor contactpersonen, Huizen: Uitgeverij Pica, 68 blz. ISBN 9789491806780
Gerelateerd
Masterclass

Meidenvenijn (po)
Omgaan met de onderlinge machtsstrijd tussen meiden
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Het misbruik van de term 'precedent'
Ivo Mijland

Ongewenst contact tussen leraar en leerling
Joost Karels

Gezocht: domme mentoren (m/v)
Ivo Mijland

Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland

Oplosmiddelvrij mentoraat: gezonder voor mentor en leerling
Ivo Mijland

Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg

De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer

Aanraken van kinderen: tussen levensbehoefte en taboe
Peter de Vries

Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels

Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels

Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld

Steungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek.
Dirk van der Wulp

Lef om te luisteren - Hoe luister je nu echt naar leerlingen?
Arja Kerpel

Ik heb ook wat te vertellen! - Communiceren met pubers en adolescenten
Helèn de Jong

Luister je wel naar mij? - Tips voor gespreksvoering met kinderen
Arja Kerpel

De Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
Korstiaan Karels

Alles over pesten
Helèn de Jong

Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Volwassen inburgeraars en het nut van het vut-model

Pestgedrag: heeft elke leerkracht dezelfde opmerkingsgave?

Neemt ongewenst en lastig gedrag toe in het basisonderwijs?

Wat kun je als docent doen aan onderpresteren?

Helpt theorie bij het vormen van een positief klasklimaat?

Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?

Brede talentontwikkeling: hoe pak je dat aan?

Hoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal?

Mondelinge tweedetaalverwerving bij vluchtelingenkinderen

Wat is een effectieve methode om pesten tegen te gaan?

Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties

Toetsing anti-pestprogramma’s in Nederlandse schoolpraktijk
[extra-breed-algemeen-kolom2]