Een vertrouwenspersoon is iemand die verbonden is met school, bij wie je met vertrouwelijke zaken en persoonlijke problemen met betrekking tot schoolse zaken terecht kan. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met seksuele intimidatie of pesten.
De vertrouwenspersoon vangt de betreffende persoon op. Hij/zij heeft ook een preventieve functie in het voorkomen van problemen. De vertrouwenspersoon garandeert vertrouwelijkheid. Maar aan de andere kant heeft hij/zij een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen.
Een veelvoorkomend misverstand is dat mensen met privéproblemen naar de vertrouwenspersoon gaan. Een vertrouwenspersoon heeft een duidelijke taakomschrijving: het gaat om schoolgerelateerde klachten. Anke Visser (2016, Het zakboek voor vertrouwenspersonen1) schrijft: Je kunt aan de hand van deze vragen checken of de klager bij de vertrouwenspersoon aan het juiste adres is:
- Is de klager een leerling/student, ouder of mederwerker van de school?
- Betreft de klacht maatregelen, nalatigheid, ongewenst gedrag, onprofessioneel gedrag, onpedagogisch of oncollegiaal handelen in de schoolsituatie?
- Is de verweerder een leerling/student, ouder of medewerker van de school?
- Behandelt de klachtencommissie waarbij jouw school is aangesloten deze kwestie?
Als je deze vier vragen met 'ja' beantwoordt, dan is de klager bij de vertrouwenspersoon aan het juiste adres.
Voetnoot:
1N.a.v. Visser, A.(2016) Het zakboek voor vertrouwenspersonen, Huizen: Uitgeverij Pica,120 blz.,ISBN 9789491806902.
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022