Jeugdcriminaliteit

Jeugdcriminaliteit is gedrag van jongeren van 12 tot 18 jaar waarbij de wet wordt overtreden.

Jeugdige delinquenten zijn dagelijks in het nieuws met delicten die door hen worden gepleegd. Als het gaat om cijfers van jeugdcriminaliteit, kan er ook gekeken worden naar de verharding van de delicten die door jongeren worden gepleegd.

De wetsovertredingen varieëren van verkeersovertredingen tot doodslag. Jongeren die het criminele pad op gaan, experimenteren met crimineel gedrag en verleggen telkens hun grenzen.

Een belangrijk deel van de jeugdcriminaliteit bestaat uit diefstal en inbraak. Daarnaast komen mishandeling en diefstal met geweld vaak voor. Bij crimineel geweld kan het ook gaan om o.a. racistisch geweld, vandalisme, graffiti en brandstichten.

Naast deze delicten komen ook andere overtredingen voor, bijvoorbeeld van de leerplichtwet of de verkeerswet.
 
Jeugdcriminaliteit heeft veel verschillende aspecten. Het begrip criminaliteit is een categorie van delinquentie en omvat ernstige wetsovertredingen zoals geweldsdelicten, zedendelicten, inbraken en brandstichting. Deze categorie wordt onderscheiden van kleine delicten zoals eenvoudige diefstallen en verkeersongevallen waarbij andere mensen niet in gevaar worden gebracht.

Bij jeugdigen wordt crimineel gedrag en kleine delicten ook nog onderscheiden van de zogenoemde statusdelicten. Dit zijn wetsovertredingen die alleen gelden voor minderjarigen, zoals weglopen, spijbelen, drugs-of alcoholgebruik en discobezoek onder een bepaalde leeftijd.

Gerelateerd

Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
unieke kans!
Bazalt | HCO | RPCZ 
Gedragsbeïnvloeding in groep 3 en 4
Gedragsbeïnvloeding in groep 3 en 4
Omgaan met storend en regelovertredend gedrag in groep 3 en 4
Medilex Onderwijs 
Omgaan met agressie
Korte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school
Kees van Overveld
Functie gedragsproblemen
‘Waarom doe je dat!?’ - Functie en aanpak van probleemgedrag
Kees van Overveld
Preventie gedragsproblemen
Onderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie
Kees van Overveld
Gezonde leefstijl
Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink
Spijbelen
Spijbelen? Communicatie is het sleutelwoord
Miriam de Heer
Bureau Halt
8 vragen over bureau Halt
Miriam de Heer
Kinderrechter
7 vragen over de kinderrechter
Miriam de Heer
Kind en delict
Kind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig
Miriam de Heer
Samenwerken van school en jeugdzorg
Onderwijs en jeugdzorg hebben elkaar nodig!
Elena Carmona van Loon
Puberbrein binnenstebuiten
Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong
Talent binnenstebuiten
Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong
Aanpak probleemjongeren
Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
Kees van Overveld


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Docentinterventies op ongewenst gedrag en onderpresteren
Wat kun je als docent doen aan onderpresteren?
Emotieregulatie bij escalerend leerlinggedrag
Dreigende escalatie: wat helpt jou op zo'n moment als leerkracht?
Sportbeleving na shuttlerun
Shuttle Run test: worden leerlingen daar fitter van?
Monitoring brede ontwikkeling po-leerling
Hoe kun je emotieregulatie van leerlingen bijhouden?
Effect onwaarheden op de soc.em.ontwikkeling
Wat doet liegen met een kind?
Competenties mentor van een internationale schakelklas
De competenties van een mentor internationale schakelklas
Samenwerking met jeugdhulp
Samenwerking in jeugdhulp: wat levert het op?
Onderwijs aan gestresste leerlingen in instelling
Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?
Interventies op gedragsproblemen
School-Wide Positive Behavior Support: effectief?
Tools voor het versterken van pedagogische relatie
Welke tools zijn er om docenten te versterken in hun gedragsrepertoire?
Gedrag en schoolprestaties
Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties
Sociaal klimaat po
Invloed sociaal klimaat op ontwikkeling van sociale competenties in het basisonderwijs
Onderwijsachterstandenbeleid vve/po
Onderwijsachterstandenbeleid op voorschool en basisschool
Samenstelling klas
Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten
Interventies adhd
Doen wat werkt: interventies in de klas voor kinderen met symptomen van ADHD
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.