Wat verstaan we onder financieel gedrag?
Het Nibud (2018) heeft uitgebreide leerdoelen opgesteld voor jongeren van alle leeftijden. Voor jongeren tussen de 15 en 17 jaar worden vier hoofdthema’s onderscheiden:
1. Inkomsten verwerven. Door middel van een baantje zorgen dat je geldt hebt.
2. Geldzaken organiseren. Hierbij wordt gedacht aan betalingen uitvoeren, administratie op orde brengen, inkomsten en uitgaven in kaart brengen en monitoren.
3. Verantwoord besteden. Dit gaat om keuzes maken, verleidingen de baas blijven, jezelf opstellen in kritische momenten, verantwoord lenen.
4. Voorbereid zijn op onvoorziene gebeurtenissen. Te denken valt aan sparen en plannen, onverwachte omstandigheden, financiële producten kiezen.
De leerdoelen binnen deze thema’s dragen bij aan het ontwikkelen van financiële competenties.
De belangrijkste competenties volgens het Nibud zijn: in kaart brengen, verantwoord besteden, vooruitkijken, bewust kiezen en kennis bijhouden, waarbij de eerste twee vrijwel dagelijks nodig zijn (Jungmann & Madern, 2016).
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 9 november 2020