Financieel gedrag
Wat verstaan we onder financieel gedrag?
Het Nibud (2018) heeft uitgebreide leerdoelen opgesteld voor jongeren van alle leeftijden. Voor jongeren tussen de 15 en 17 jaar worden vier hoofdthema’s onderscheiden:
1. Inkomsten verwerven. Door middel van een baantje zorgen dat je geldt hebt.
2. Geldzaken organiseren. Hierbij wordt gedacht aan betalingen uitvoeren, administratie op orde brengen, inkomsten en uitgaven in kaart brengen en monitoren.
3. Verantwoord besteden. Dit gaat om keuzes maken, verleidingen de baas blijven, jezelf opstellen in kritische momenten, verantwoord lenen.
4. Voorbereid zijn op onvoorziene gebeurtenissen. Te denken valt aan sparen en plannen, onverwachte omstandigheden, financiële producten kiezen.
De leerdoelen binnen deze thema’s dragen bij aan het ontwikkelen van financiële competenties.
De belangrijkste competenties volgens het Nibud zijn: in kaart brengen, verantwoord besteden, vooruitkijken, bewust kiezen en kennis bijhouden, waarbij de eerste twee vrijwel dagelijks nodig zijn (Jungmann & Madern, 2016).
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 9 november 2020
Gerelateerd
Scholing

Ontwikkeling
Van kind naar volwassene, van beginner naar expert
oo.nl
oo.nl


Geliefde pubers meer geneigd tot delen
Annemieke Top

Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong

Bestaat het menselijk kwaad? Klaas Rozemond
redactie

Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?
redactie

Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023
redactie

Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?
redactie

Puberbrein in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe bevorder je duurzaam afvalgedrag van leerlingen?

Hoe kan tijdens de stage zelfsturend leren bij mbo-studenten worden bevorderd, zodat het leerrendement wordt vergroot?

Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?

Hoe kunnen middenmanagers in het voortgezet onderwijs invloed hebben?

Wat zijn oorzaken van voortijdige uitval in het voortgezet onderwijs en hoe stop je het?

Hoe ga je om met culturele diversiteit bij politiek gevoelige onderwerpen?

Hoe ga je het gesprek aan over identiteit en waarden?

Hoe zorg je dat een mbo-student zichzelf succesvol aanstuurt?

Is intensieve mentoring helpend voor ongemotiveerde jongen?

De herkansingstoets: snel erna of langer wachten?
[extra-breed-algemeen-kolom2]