Online onderwijs
Online onderwijs is onderwijs waarbij de leermaterialen, tools en diensten voor ten minste 80% via het internet beschikbaar zijn.
Tijdens de Corona Pandemie vanaf maart 2020 nam online onderwijs een hoge vlucht, ook in het basis- en voortgezet onderwijs. Tijdens deze periode is er meer oog gekomen voor de nadelen van online onderwijs, bijvoorbeeld een afname van betrokkenheid door het ontbreken van fysieke contacten met docenten en medestudenten.
Zie verder:
Surf - Kernbegrippen online en blended onderwijs
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 24 februari 2023
Gerelateerd
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Stellingen #2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-onderwijs-2032-moreel-kompas-100.jpg)
![Tips voor thuis - jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-thuis-spelend-leren-jonge-kind-22-100.jpg)
![Digitale leermiddelen in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-leermiddelen-snappet-100.jpg)
![Programmeren 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Programmeren 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Leren in 2020 - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leermiddelen-tablet-digibord-apps-100.jpg)
![Leren in 2020 - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-digitale-leermiddelen-onderwijs-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-professionalisering-100.jpg)
![Digitale didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leeractiviteiten-digitale-didactiek-100.jpg)
![Drijfveren voor leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/drijfveren-leren-motivatie-bij-e-learning-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-online-toetsen-100.jpg)
![Computerapplicaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-leeromgeving-feedback-100.jpg)
![Digitaal schoolbord](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitaal-schoolbord-1-100.jpg)
![Schermen-schermtijd verminderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schermen-schermtijd-verminderen-2-100.jpg)
![Schermen-schermtijd verminderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schermen-schermtijd-verminderen-2-100.jpg)
![Informeel leren en herregistratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/informeel-leren-online-100.jpg)
![Onderwijs in tijden van corona](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-in-tijden-van-corona-100.jpg)
![Beter schrijven door afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijven-afstandsonderwijs-100.jpg)
![Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/asynchroon-online-leren-synchroon-online-leren-100.jpg)
![Studenten aanwezigheid leerervaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/studenten-aanwezigheid-leerervaringen-1001.jpg)
![Studenten aanwezigheid leerervaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/studenten-aanwezigheid-leerervaringen-1001.jpg)
![E-learning trends en ontwikkelingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/e-learning-trends-en-ontwikkelingen-100.png)
![Digitale dementie](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-manfred-spitzer-100.jpg)
![Van brokkelbrein naar focus](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-brokkelbrein-naar-focus -100.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Bordwerk en aantekeningen](https://wij-leren.nl/images/iconen/bordwerk-en-aantekeningen-slow-teaching-100.jpg)
![Bordwerk en aantekeningen](https://wij-leren.nl/images/iconen/bordwerk-en-aantekeningen-slow-teaching-100.jpg)
![Kleuters en iPads](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-ipad-steve-jobs-100.jpg)
![Digitale media en kinderhersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-hersenen-100.jpg)
![ICT in kindcentra](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-kinderopvang-100.jpg)
![Leerachterstand: waar lopen ze op achter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-waar-lopen-ze-op-achter-100.jpg)
![AI docenten lerenden](https://wij-leren.nl/images/iconen/ai-docenten-lerenden-100.jpg)
![Smartphones in de klas voortdurende discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/smartphones-in-de-klas-voortdurende-discussie-met-dezelfde-argumenten-100.jpg)
![ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)