Blended learning
Blended learning betekent gemixt leren. Hierbij worden verschillende manieren van leren tot één leervorm gemaakt. Er zijn diverse definities, waarbij de mix een eigen invulling krijgt. De meest gebruikte definities zijn:
- Een mix van leren met en zonder technologie. Bijvoorbeeld: een combinatie van e-learning en klassikaal leren.
- Een mix van vormen van e-learning, zoals synchroon en asynchroon e-learning. Bij synchroon e-learning leer je tegelijk met andere studenten, maar je bent op verschillende locaties. Bij asynchroon e-learning leer je op je eigen tijd en in je eigen tempo. Er is wel interactie met medestudenten, maar je werkt niet allemaal op hetzelfde moment aan een opdracht.
- Een mix van didactische strategieën, ongeacht het gebruik van technologie.
Ook kan je deze drie definities weer mixen. Bij blended learning gaat het dus om het combineren van verschillende zaken naar eigen inzicht, zoals instructiemethodes, didactische strategieën en technologie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![NT2-onderwijs versterken](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-nttwee-meertaligheid-formeel-informeel-leren-100.jpg)
![Programmeren 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Programmeren 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Leren in 2020 - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leermiddelen-tablet-digibord-apps-100.jpg)
![Leren in 2020 - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-digitale-leermiddelen-onderwijs-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-professionalisering-100.jpg)
![Digitale didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leeractiviteiten-digitale-didactiek-100.jpg)
![Mythe van leerstijlen](https://wij-leren.nl/images/iconen/mythe-leerstijlen-digital-native-neurowetenscha-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-online-toetsen-100.jpg)
![Computerapplicaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-leeromgeving-feedback-100.jpg)
![Digitaal schoolbord](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitaal-schoolbord-1-100.jpg)
![Woordenschat en ICT](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-ict-100.jpg)
![Vier instrumenten om classroom te 'flippen'](https://wij-leren.nl/images/iconen/flipping-the-classroom-instrumenten-100.jpg)
![Schermen-schermtijd verminderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schermen-schermtijd-verminderen-2-100.jpg)
![Afstandsonderwijs en online leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/afstandsonderwijs-blended-learning-100.jpg)
![Wat leerlingen nu leren - afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-leerlingen-nu-leren-John-Hattie-100..png)
![Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/asynchroon-online-leren-synchroon-online-leren-100.jpg)
![Studenten aanwezigheid leerervaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/studenten-aanwezigheid-leerervaringen-1001.jpg)
![Online begeleiding lopende band werk](https://wij-leren.nl/images/iconen/online-begeleiding-lopende-band-werk-100.jpg)
![E-learning trends en ontwikkelingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/e-learning-trends-en-ontwikkelingen-100.png)
![Digitale dementie](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-manfred-spitzer-100.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Data analyse](https://wij-leren.nl/images/iconen/big-date-analyse-leesplezier-taalachterstand-100.jpg)
![Kleuters en iPads](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-ipad-steve-jobs-100.jpg)
![Digitale media en kinderhersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-hersenen-100.jpg)
![ICT in kindcentra](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-kinderopvang-100.jpg)
![AI docenten lerenden](https://wij-leren.nl/images/iconen/ai-docenten-lerenden-100.jpg)
![ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)