E-learning
E-learning is een Engels woord voor online leren. Bij e-learning leer je op een interactieve manier met medestudenten via een computer met een computernetwerk. De ‘e-’ in e-learning wijst op de elektronische component: in dit geval internet en de bijbehorende technologie. E-learning maakt afstandsonderwijs mogelijk; je kunt op je eigen plaats en eigen tijd leren. Er zijn twee vormen van e-learning:
- Synchroon e-learning. Je leert tegelijk met andere studenten, alleen is elke student op een verschillende locatie.
- Asynchroon e-learning. Je leert op je eigen tijd en in je eigen tempo. Er is wel interactie met medestudenten, maar je werkt niet allemaal op hetzelfde moment aan een opdracht.
Scholen, opleidingscentra en bedrijven kunnen gebruik maken van e-learning. Bij bedrijven heet het dan corporate e-learning.
E-learning heeft bepaalde voordelen zoals
- Flexibiliteit; op elke plaats op elk moment;
- Goedkoop: geen reistijd, kosten van fysieke ruimte enz.
- Leren kan tussendoor wanneer het uitkomt.
E-learning kent ook nadelen waarvan sommige door het online-onderwijs tijdens de coronapandemie duidelijk aan het licht zijn gebracht:
- Beeldscherm werken/leren is vermoeiend;
- E-learning vereist zelfdiscipline en planning;
- Soms wordt electronisch leermateriaal half bewust doorlopen zonder dat er van echt diep-leren sprake is;
- E-learning is niet geschikt voor alle leerstijlen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 28 februari 2023
Gerelateerd
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Stellingen #2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-onderwijs-2032-moreel-kompas-100.jpg)
![Programmeren 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Programmeren 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Leerplan in beeld](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerplan-in-beeld-slo-gepersonaliseerd-leren-100.jpg)
![Leren in 2020 - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leermiddelen-tablet-digibord-apps-100.jpg)
![Leren in 2020 - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-digitale-leermiddelen-onderwijs-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-professionalisering-100.jpg)
![Digitale didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leeractiviteiten-digitale-didactiek-100.jpg)
![Mythe van leerstijlen](https://wij-leren.nl/images/iconen/mythe-leerstijlen-digital-native-neurowetenscha-100.jpg)
![Drijfveren voor leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/drijfveren-leren-motivatie-bij-e-learning-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-online-toetsen-100.jpg)
![Computerapplicaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-leeromgeving-feedback-100.jpg)
![Digitaal schoolbord](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitaal-schoolbord-1-100.jpg)
![Woordenschat en ICT](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-ict-100.jpg)
![Vier instrumenten om classroom te 'flippen'](https://wij-leren.nl/images/iconen/flipping-the-classroom-instrumenten-100.jpg)
![Schermen-schermtijd verminderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schermen-schermtijd-verminderen-2-100.jpg)
![Afstandsonderwijs en online leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/afstandsonderwijs-blended-learning-100.jpg)
![Wat leerlingen nu leren - afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-leerlingen-nu-leren-John-Hattie-100..png)
![Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/asynchroon-online-leren-synchroon-online-leren-100.jpg)
![Studenten aanwezigheid leerervaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/studenten-aanwezigheid-leerervaringen-1001.jpg)
![E-learning trends en ontwikkelingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/e-learning-trends-en-ontwikkelingen-100.png)
![Digitale dementie](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-manfred-spitzer-100.jpg)
![Van brokkelbrein naar focus](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-brokkelbrein-naar-focus -100.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Data analyse](https://wij-leren.nl/images/iconen/big-date-analyse-leesplezier-taalachterstand-100.jpg)
![Kleuters en iPads](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-ipad-steve-jobs-100.jpg)
![Digitale media en kinderhersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-hersenen-100.jpg)
![ICT in kindcentra](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-kinderopvang-100.jpg)
![AI docenten lerenden](https://wij-leren.nl/images/iconen/ai-docenten-lerenden-100.jpg)
![Smartphones in de klas voortdurende discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/smartphones-in-de-klas-voortdurende-discussie-met-dezelfde-argumenten-100.jpg)
![ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)