Learning analytics
Learning analytics is een Engels woord voor leeranalyses. Bij learning analytics wordt het leren op een systematische manier gemeten, met gebruik van digitale leeromgevingen. De studiedata van studenten worden verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd. De studiedata kunnen inzicht geven in:
- Het studiegedrag en de studievoortgang van de studenten.
- De kwaliteit van het onderwijsmateriaal en de toetsen die de opleiding gebruikt.
- Het gebruik van de digitale leer- en werkomgeving.
Het doel van learning analytics is het versterken van het leerproces, want door inzicht in deze gegevens kunnen docenten hun studenten beter aansturen.
Learning analytics architectuur
Architectuur die laat zien hoe de verschillende lagen binnen een systeem voor learning analytics – input, dataopslag, analyse en presentatie – met elkaar verbonden zijn.
Learning analytics processor
De learning analytics processor (LAP) is het softwareprogramma dat de learning analytics data uit het LRS ordent en analyseert..
Learning record store
Een learning record store (LRS) is een systeem waar alle data worden opgeslagen uit de verschillende online (leer)omgevingen die studenten gebruiken.
Alternatieve benaming: Learning Record Warehouse
Bron: Surf.nl
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Stellingen #2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-onderwijs-2032-moreel-kompas-100.jpg)
![Adaptieve software](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-software-100.jpg)
![Programmeren 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Programmeren 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-als-een-programmeur-100.jpg)
![Digitale feedback 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-feedback-digitale-leermiddelen-learning-analytics-100.jpg)
![Leren in 2020 - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leermiddelen-tablet-digibord-apps-100.jpg)
![Leren in 2020 - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-digitale-leermiddelen-onderwijs-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-professionalisering-100.jpg)
![Digitale didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-leeractiviteiten-digitale-didactiek-100.jpg)
![Mythe van leerstijlen](https://wij-leren.nl/images/iconen/mythe-leerstijlen-digital-native-neurowetenscha-100.jpg)
![Persoonlijk leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentieren-individualiseren-personaliseren-100.jpg)
![Digitaal schoolbord](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitaal-schoolbord-1-100.jpg)
![Woordenschat en ICT](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-ict-100.jpg)
![Schermen-schermtijd verminderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schermen-schermtijd-verminderen-2-100.jpg)
![Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/asynchroon-online-leren-synchroon-online-leren-100.jpg)
![Studenten aanwezigheid leerervaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/studenten-aanwezigheid-leerervaringen-1001.jpg)
![E-learning trends en ontwikkelingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/e-learning-trends-en-ontwikkelingen-100.png)
![Digitale dementie](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-manfred-spitzer-100.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Ontketen het brein van je kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontketen-het-brein-van-je-kind-100-.jpg)
![Kleuters en iPads](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-ipad-steve-jobs-100.jpg)
![Digitale media en kinderhersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-dementie-hersenen-100.jpg)
![ICT in kindcentra](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-kinderopvang-100.jpg)
![ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)