NT2 - Nederlands als tweede taal
NT2 is een niveau-indeling van beheersing van het Nederlands als tweede taal, gebaseerd op de kwalificatiestructuur zoals die in 1997 is vastgelegd in de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB). Er worden vijf niveaus NT2-1 t/m NT2-5 onderscheiden.
Toelichting NT2
Binnen de Kwalificatiestructuur educatie zijn ook vijf niveaus voor Nederlands als tweede taal (NT2) beschreven:
- NT2 niveau 1: dit is taalbeheersing op een zeer elementair niveau en levert hooguit een aanwijzing voor de wenselijkheid van een doorstroming naar een opleiding NT2 van het tweede niveau.
- NT2 niveau 2: taalbeheersing op dit niveau betekent dat iemand zich minimaal kan redden in de Nederlandse samenleving en in staat is de tot het volgen van een assistent-opleiding in het secundair beroepsonderwijs.
- NT2 niveau 3: is vergelijkbaar met de eindtermen voor het staatsexamenprogramma I van NT2. Beheersing van het Nederlands op dit niveau betekent dat iemand kan deelnemen aan een basisberoepsopleiding in het secundair beroepsonderwijs. Dit niveau van taalbeheersing NT2 geldt binnen het inburgeringsbeleid als streefniveau.
- NT2 niveau 4: vergelijkbaar met de eindtermen voor het staatsexamenprogramma II van NT2. Beheersing van Nederlands op dit niveau betekent dat iemand kan deelnemen aan een vakopleiding, middenkader- of specialistenopleiding van het secundair beroepsonderwijs of aan het hoger beroepsonderwijs en aan het wetenschappelijk onderwijs.
- NT2 niveau 5: het niveau waarop iemand de Nederlandse taal vloeiend en bijna accentloos beheerst.
Voorwaarden voor opleidingen
Over de beschreven beheersingniveaus van NT2 is nog wel de volgende opmerking van belang. De beoogde taalbeheersing is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde om toegelaten te worden tot een opleiding. Er worden immers ook andere eisen dan taalbeheersing gesteld aan de deelnemers van een vervolgopleiding, zoals de vooropleiding of het algemene competentieniveau van de betrokkene.
Bron: CBS
Gerelateerd
Verkeersplein

Maak kans op een verkeersplein voor jouw school
Meld je school direct aan!
ANWB
ANWB

congres

Laaggeletterdheid in het vbmo en mbo
Laaggeletterdheid schoolbreed tegengaan in de dagelijkse lespraktijk
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lessenserie

Weet wat je eet
Gratis online lespakket voor vmbo, havo, vwo en mbo
Voedingscentrum
Voedingscentrum


NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren
Sylvia Peters

Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout

Woordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken
Paul Filipiak

Tweetaligheid is geen probleem
Sieneke Goorhuis

Taalachterstand
Sieneke Goorhuis

Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis

Taalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen
Steven Pont

Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater

Woorden en betekenissen
Dolf Janson

Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie

Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink

Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries

Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat

Een warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers
Hélène van Oudheusden

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Het meertalige kind
Paul Filipiak

Hoe zorg je voor een passend taaltraject voor NT1 en NT2?

Welke kenmerken van blended learning zijn positief voor NT2 deelnemers?

Taal leren door volwassen NT2 deelnemers: functionele of grammaticale aanpak?

Hoe krijg je mbo-studenten aan het lezen?

Aan welke criteria voldoet een goede instructievideo?

Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?

Nederlands leren: aparte klas of instromen in het reguliere onderwijs?

Samenwerken bij een vreemde taal: hoe stimulerend is dat?

Hoe pas je formatief toetsen in binnen taalonderwijs?

Hoe maak je goed lesmateriaal voor het aanleren van Nederlands aan volwassenen?

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs

Gebruik van animaties bij taal in basisonderwijs

Schooltaal en woordenschat in taalonderwijs op de basisschool

Taalonderwijs in BBL-trajecten MBO

Het effect van Taallijn bij peuters en kleuters
[extra-breed-algemeen-kolom2]