NT2 - Nederlands als tweede taal
NT2 is een niveau-indeling van beheersing van het Nederlands als tweede taal, gebaseerd op de kwalificatiestructuur zoals die in 1997 is vastgelegd in de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB). Er worden vijf niveaus NT2-1 t/m NT2-5 onderscheiden.
Toelichting NT2
Binnen de Kwalificatiestructuur educatie zijn ook vijf niveaus voor Nederlands als tweede taal (NT2) beschreven:
- NT2 niveau 1: dit is taalbeheersing op een zeer elementair niveau en levert hooguit een aanwijzing voor de wenselijkheid van een doorstroming naar een opleiding NT2 van het tweede niveau.
- NT2 niveau 2: taalbeheersing op dit niveau betekent dat iemand zich minimaal kan redden in de Nederlandse samenleving en in staat is de tot het volgen van een assistent-opleiding in het secundair beroepsonderwijs.
- NT2 niveau 3: is vergelijkbaar met de eindtermen voor het staatsexamenprogramma I van NT2. Beheersing van het Nederlands op dit niveau betekent dat iemand kan deelnemen aan een basisberoepsopleiding in het secundair beroepsonderwijs. Dit niveau van taalbeheersing NT2 geldt binnen het inburgeringsbeleid als streefniveau.
- NT2 niveau 4: vergelijkbaar met de eindtermen voor het staatsexamenprogramma II van NT2. Beheersing van Nederlands op dit niveau betekent dat iemand kan deelnemen aan een vakopleiding, middenkader- of specialistenopleiding van het secundair beroepsonderwijs of aan het hoger beroepsonderwijs en aan het wetenschappelijk onderwijs.
- NT2 niveau 5: het niveau waarop iemand de Nederlandse taal vloeiend en bijna accentloos beheerst.
Voorwaarden voor opleidingen
Over de beschreven beheersingniveaus van NT2 is nog wel de volgende opmerking van belang. De beoogde taalbeheersing is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde om toegelaten te worden tot een opleiding. Er worden immers ook andere eisen dan taalbeheersing gesteld aan de deelnemers van een vervolgopleiding, zoals de vooropleiding of het algemene competentieniveau van de betrokkene.
Bron: CBS
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022
Gerelateerd
Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Congres

Kom naar Onderwijsinzicht - vr. 15 sep 2023
OnderwijsInzicht is het onderwijscongres voor beslissers & ICT coördinatoren PO-VO rond ICT in het onderwijs.
Kennisnet
Kennisnet

E-learning module

Mondeling taalgebruik en woordenschat in de klas
Doorloop deze gratis module!
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie



NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren
Sylvia Peters

Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout

Woordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken
Paul Filipiak

Tweetaligheid is geen probleem
Sieneke Goorhuis

Taalachterstand
Sieneke Goorhuis

Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis

Taalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen
Steven Pont

Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater

Woorden en betekenissen
Dolf Janson

Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie

Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink

Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries

Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks

Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer

Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt

Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat

Een warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers
Hélène van Oudheusden

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Het meertalige kind
Paul Filipiak

Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat

Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat

Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij

Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij

Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?

Welk effect hebben leesmethodes?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Wat is helpend ter bevordering van sociale vaardigheden en executieve functies van volwassenen?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Hardop denken: goede strategie voor volwassen leerders?

Hoe help je mensen naar niveau 2f van de Nederlandse taal?

Wat is de beste didactische aanpak voor zwakke lezers?

Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs

Gebruik van animaties bij taal in basisonderwijs

Schooltaal en woordenschat in taalonderwijs op de basisschool

Taalonderwijs in BBL-trajecten MBO

Het effect van Taallijn bij peuters en kleuters
[extra-breed-algemeen-kolom2]