Hersenen

Hersenen zijn dat deel van het centrale zenuwstelsel dat zich in het hoofd -binnen de bescherming van de schedel en drie hersenvliezen- bevindt. Dit brein is opgebouwd uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur. In de hersenen vinden mentale processen zoals denken en voelen plaats en belangrijke lichaamsfuncties zoals hartslagfrequentie en ademhaling worden hier vanuit geregeld. Ook de motoriek van het lichaam wordt gecoördineerd vanuit de hersenen. De cognitieve functies van de hersenen zorgen ervoor dat we informatie kunnen verwerken en leren van onze ervaringen.

De hersenen bestaan uit drie delen:

  • De grote hersenen
  • De hersenstam
  • De kleine hersenen

De grote hersenen zijn verdeeld in twee hemisferen. Deze linker en rechterhelft zijn met elkaar verbonden door de hersenbalk.
De buitenste laag van de hersenen heet cortex en is sterk gevouwen en gegroefd van structuur. Hierdoor heeft de hersenschors een groot oppervlakte.
 

Gerelateerd

congres
Bewegend leren
Bewegend leren
Integreer beweging in je dagelijkse lessen
Medilex Onderwijs 
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen
Arja Kerpel
Besturingssysteem
Hoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’?
Miriam de Heer
Mythe van leerstijlen
Drie onderwijskundige mythes ontmaskerd
Wilfred Rubens
Manier van leren moet kloppen
De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson
Effectief leren spellen
Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Ontwikkeling hersenen
Ontwikkeling hersenen
Sieneke Goorhuis
De lerende school
De vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs
Jan Jutten
Schermen-schermtijd verminderen
Meer of minder schermen op school?
Ruben du Burck
Ken je brein
Ken je brein - en haal eruit wat erin zit
Arja Kerpel
Lage verwerkingssnelheid
Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel
Digitale dementie
Digitale dementie - Manfred Spitzer
Machiel Karels
Aan de slag met handschriftonderwijs
Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd
Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Frontaalkwab in een video van één minuut uitgelegd
Frontaalkwab in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Effect van de muzieklessen op groepscohesie
Heeft de muziekles invloed op de groepscohesie?
Digitaal of schriftelijk toetsen
Digitaal of schriftelijk toetsen: maakt het uit?
Bewegend leren
Bewegend leren: hebben jongens en meisjes er evenveel baat bij?
Spel en beweging
Levert spel en beweging een bijdrage aan sociaal en emotioneel leren?
Jonge kinderen en tabletgebruik
Is het wenselijk om tabletgebruik door jonge kinderen af te stemmen op hun lichamelijke kenmerken of ontwikkeling?
Bewegend leren
Presteren kinderen beter door bewegend leren?
Fysieke activiteit en leerprestaties
Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.