Burgerschapsvorming
Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Het is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren, de inspectie ziet hierop toe. Scholen hebben ruimte om dit burgerschapsonderwijs op eigen wijze vorm te geven. Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en de vaardigheden van de leerlingen. De school is hier een geschikte oefenplaats voor. Het burgerschapsonderwijs moet in ieder geval bestaan uit de volgende kern:
- Het bijbrengen van kennis over de democratie en rechtstaat zelf en de grondrechten van de mensen. Voor het primair onderwijs gaat dit over kerndoel 36 tot en met 39.
- Het bijbrengen van kennis over, inzicht hebben in de werking van en respect hebben voor de achterliggende basiswaarden ook in onderling verband. De basiswaarden zijn: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dit betekent dat kinderen kennis moeten krijgen over verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid en dat iedereen gelijk behandeld moet worden.
- Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Leerlingen moeten op school leren om samen te werken en te leven, om te gaan met maatschappelijke spelregels, hun mening leren vormen en die van anderen respecteren en hun eigen identiteit leren ontwikkelen.
- Het bieden van een respectvolle oefenplaats waarin actief geoefend kan worden met de basiswaarden en burgerschapswaarden geïnternaliseerd kunnen worden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022
Gerelateerd
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-gedragsproblemenindeklas-dcd-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Antipestcoördinator in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Antipestco vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?](https://wij-leren.nl/images/iconen/biesta-over-vrijheid-van-onderwijs-100.jpg)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Drie instrumenten voor burgerschapsvorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-drie-instrumenten-100.jpg)
![Persoonsvorming: socialisatie of subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-biesta-socialisatie-subjectificatie100.jpg)
![Burgerschap games](https://wij-leren.nl/images/iconen/games-burgerschap-100.jpg)
![Burgerschapsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschap-good-practice-100.jpg)
![Gezonde leefstijl](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerplankader-gezonder-leefstijl-100.jpg)
![Samenlevingsgerichte school](https://wij-leren.nl/images/iconen/samenlevingsgerichte-school-100.jpg)
![Brede vaardigheden leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/brede-vaardigheden-leerlingen-100.jpg)
![Zeven tips anti discriminatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/zeven-tips-anti-discriminatie-100..jpg)
![Morele groei Levinas (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-levinas-1-100.jpg)
![Hoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-praktijk-twee-100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotioneel-vo-1-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![burgerschapsvorming eigenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-pedagogische-levensbeschouwelijke-eigenheid-100.jpg)
![Leerlingen aan het woord: luister je echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/democratisering-onderwijs-door-student-voice-2-100.jpg)
![Drie instrumenten voor burgerschapsvorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-drie-instrumenten-100.jpg)
![Drie instrumenten voor burgerschapsvorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-drie-instrumenten-100.jpg)
![onvoldoende-voor-burgerschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onvoldoende-voor-burgerschap -100.jpg)
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
![Een school in transitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-school-in-transitie-100.jpg)
![Hallo witte scholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hallo-witte-scholen-100.jpg)
![Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-inclusief-leiderschap-naar-inclusief-meesterschap-102.jpg)
![Curriculum geen visie](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-2032-curriculum-nog-geen-visie-100.jpg)
![Onderwijsontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/truijens-onderwijsvernieuwing-overheid-100.jpg)
![Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-eenzijdig-gericht-op-kennisresultaat-100.jpg)
![democratisch tekort advies Onderwijsraad mbt artikel 23](https://wij-leren.nl/images/iconen/democratisch-tekort-advies-onderwijsraad-artikel-23-100.jpg)
![Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
8 financieel gedrag
29 identiteit
15 kansengelijkheid
16 onderwijssegregatie
16 pedagoog
22 pisa
25 value based education
90 verantwoordelijkheid
![OK of niet OK?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ok-of-niet-ok-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Onze Wereld](https://wij-spelen.nl/images/iconen/onze-wereld-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Multiculturele poppen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/multiculturele-pop-100.jpg)
![](img/linkwl.png)