Identiteit

Identiteit heeft meerdere betekenissen. In onderwijskundig verband kan het op een schoolorganisatie betrokken worden of op een persoon. In deze omschrijving wordt uitgegaan van de identiteit van een schoolorganisatie. Identiteit is dan het profiel van de school. Waar staat de school voor?

Traditioneel staat het begrip identiteit voor de richting waartoe een school behoort: openbaar, reformatorisch, evangelisch, etc.

Identiteit is tegenwoordig steeds meer het resultaat van een traject van missie – visie – strategie. Identiteit wordt dan uitgedrukt in termen van wie zijn wij, voor wie zijn wij er waar willen wij voor gaan? Of: wat bieden we aan?
 
Identiteit is doorgaans het resultaat van een proces waarin door tussenkomst van managementinstrumenten als een SWOT, werkgroepen, groepsgesprekken, systeemkaarten, ‘geeltjes’ en zo meer, een gemeenschappelijk resultaat wordt bereikt. Identiteit dus als opbrengst van een geregisseerd proces om tot een gemeenschappelijk zelfbeeld van de schoolorganisatie te komen.
 
Dit type identiteit krijgt vorm in een proces waarin veel partijen in en om de school een rol spelen en waarin ieder zich uiteindelijk schaart in een in taal gegoten zelfbeeld. Het levert een identiteit op met een dubbele functie: identiteit als zelfportret c.q. schoolprofiel én als toekomstontwerp tegelijk.

Gerelateerd

Taboes in de klas
Taboes in de klas
Bespreken van maatschappelijk gevoelige onderwerpen met jongeren
Medilex Onderwijs 
Spiritualiteit
Spiritualiteit in bestuur en management
Harm Klifman
Identiteit school
Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman
School met pit
De school met PIT! - schoolprofiel voorbeeld
Ronald Dulmers
School profileren
Hoe zet je een basisschool in de markt?
Ronald Dulmers
Schoolprofilering
Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard
Ronald Dulmers
Website verbeteren
Hoe vindbaar is de website van uw school?
Ronald Dulmers
Schoolinterieur
Interieur en identiteit
René Leverink
Subjectificatie
Persoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering
Gert Biesta
Subjectificatie
Persoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering
Gert Biesta
Wereldgericht onderwijs -2-
Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs
Machiel Karels
Biesta reflectie
Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman
Burgerschapsonderwijs
Burgerschap in de school
René Leverink

Socialisatie leerlingen
Onderwijssystemen en de socialisatie van leerlingen in actief burgerschap
Video games vo
Video games voor kritisch burgerschap in het voortgezet onderwijs – OnderwijsBewijs
Gescheiden onderwijs
Scholing, actief burgerschap en participatie: Effecten van externe differentiatie
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.