Identiteit heeft meerdere betekenissen. In onderwijskundig verband kan het op een schoolorganisatie betrokken worden of op een persoon. In deze omschrijving wordt uitgegaan van de identiteit van een schoolorganisatie. Identiteit is dan het profiel van de school. Waar staat de school voor?
Traditioneel staat het begrip identiteit voor de richting waartoe een school behoort: openbaar, reformatorisch, evangelisch, etc.
Identiteit is tegenwoordig steeds meer het resultaat van een traject van missie – visie – strategie. Identiteit wordt dan uitgedrukt in termen van wie zijn wij, voor wie zijn wij er waar willen wij voor gaan? Of: wat bieden we aan?
Identiteit is doorgaans het resultaat van een proces waarin door tussenkomst van managementinstrumenten als een SWOT, werkgroepen, groepsgesprekken, systeemkaarten, ‘geeltjes’ en zo meer, een gemeenschappelijk resultaat wordt bereikt. Identiteit dus als opbrengst van een geregisseerd proces om tot een gemeenschappelijk zelfbeeld van de schoolorganisatie te komen.
Dit type identiteit krijgt vorm in een proces waarin veel partijen in en om de school een rol spelen en waarin ieder zich uiteindelijk schaart in een in taal gegoten zelfbeeld. Het levert een identiteit op met een dubbele functie: identiteit als zelfportret c.q. schoolprofiel én als toekomstontwerp tegelijk.
Verder kijken: Identiteit en gelijke kansen.
Laatst geactualiseerd op 31 mei 2024