Onderwijssegregatie

Onderwijssegregatie verwijst naar de praktijk waarbij studenten worden gescheiden binnen het onderwijssysteem op basis van bepaalde criteria zoals ras, etniciteit, economische status, of religie.
 
Deze scheiding leidt vaak tot ongelijke onderwijskansen en -resources, waarbij bepaalde groepen studenten toegang hebben tot kwalitatief betere scholen, leraren, en materialen, terwijl andere groepen minder toegang hebben tot deze kwalitatieve onderwijsmiddelen.
 
De segregatie kan formeel of informeel zijn:
 
- Formele segregatie gebeurt wanneer wetten of beleidsmaatregelen groepen leerlingen expliciet scheiden. Hoewel dit in veel landen wettelijk verboden is, kwam het in het verleden vaak voor, zoals tijdens de apartheid in Zuid-Afrika of de rassenscheiding in de Verenigde Staten voor de burgerrechtenbeweging.
 
- Informele segregatie ontstaat door sociale, economische of demografische factoren, zoals woonpatronen waarbij gemeenschappen grotendeels homogeen zijn qua sociaal-economische status of etniciteit. Dit leidt tot scholen die overwegend bezocht worden door leerlingen van bepaalde achtergronden, wat indirecte segregatie bevordert, ook al zijn er geen expliciete beleidsmaatregelen die dit voorschrijven.
 
Onderwijssegregatie heeft vaak langdurige gevolgen voor de betrokken studenten, beïnvloedt hun academische prestaties, toekomstige kansen en versterkt sociale ongelijkheden.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 mei 2024

Gerelateerd

Professionalisering
Cursussen, congressen en opleidingen
Cursussen, congressen en opleidingen
Gemiddeld beoordelen deelnemers ons met een 8,4
Medilex Onderwijs 
Webinar
Burgerschap: noodzaak of hype?
Burgerschap: noodzaak of hype?
In gesprek met Jan Bransen - gratis toegang
Wij-leren.nl Academie 
Seksuele diversiteit
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
Zeven tips anti discriminatie
Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie
Vluchtelingen begeleiding
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Toetsing inzetten voor kansengelijkheid
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
Klassen en kansen
Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries
Kansenongelijkheid in het onderwijs
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
Hallo witte scholen
Hallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur
Machiel Karels
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven
Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen
Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen
redactie
Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.
Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.
redactie
Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006
Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



achterstandsleerlingen
burgerschap
burgerschapsvorming
kansengelijkheid
onderwijssegregatie

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest