Onderwijssegregatie
Onderwijssegregatie verwijst naar de praktijk waarbij studenten worden gescheiden binnen het onderwijssysteem op basis van bepaalde criteria zoals ras, etniciteit, economische status, of religie.
Deze scheiding leidt vaak tot ongelijke onderwijskansen en -resources, waarbij bepaalde groepen studenten toegang hebben tot kwalitatief betere scholen, leraren, en materialen, terwijl andere groepen minder toegang hebben tot deze kwalitatieve onderwijsmiddelen.
De segregatie kan formeel of informeel zijn:
- Formele segregatie gebeurt wanneer wetten of beleidsmaatregelen groepen leerlingen expliciet scheiden. Hoewel dit in veel landen wettelijk verboden is, kwam het in het verleden vaak voor, zoals tijdens de apartheid in Zuid-Afrika of de rassenscheiding in de Verenigde Staten voor de burgerrechtenbeweging.
- Informele segregatie ontstaat door sociale, economische of demografische factoren, zoals woonpatronen waarbij gemeenschappen grotendeels homogeen zijn qua sociaal-economische status of etniciteit. Dit leidt tot scholen die overwegend bezocht worden door leerlingen van bepaalde achtergronden, wat indirecte segregatie bevordert, ook al zijn er geen expliciete beleidsmaatregelen die dit voorschrijven.
Onderwijssegregatie heeft vaak langdurige gevolgen voor de betrokken studenten, beïnvloedt hun academische prestaties, toekomstige kansen en versterkt sociale ongelijkheden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 mei 2024
Gerelateerd
Professionalisering
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Cursussen, congressen en opleidingen
Gemiddeld beoordelen deelnemers ons met een 8,4
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Webinar
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-schoolontwikkeling.jpg)
Burgerschap: noodzaak of hype?
In gesprek met Jan Bransen - gratis toegang
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Seksuele diversiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/lhbt-kerndoel-38-diversiteit-pesten-discriminatie-100.jpg)
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
![Zeven tips anti discriminatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/zeven-tips-anti-discriminatie-100..jpg)
Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie
![Vluchtelingen begeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/vluchtelingen-klas-begeleiding-100.jpg)
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
![Toetsing inzetten voor kansengelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/selecteren-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
![Klassen en kansen](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassen-en-kansen -100.jpg)
Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries
![Kansenongelijkheid in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansenongelijkheid-in-het-onderwijs-100.jpg)
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
![Hallo witte scholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hallo-witte-scholen-100.jpg)
Hallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur
Machiel Karels
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
![Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-eerlijk-kansengelijkheid-100.jpg)
Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp
![Kansengelijkheid en kansrijk adviseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouders-kansengelijkheid-kansrijk-adviseren-100.jpg)
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries
![Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen
redactie
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.
redactie
![Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]