Basisontwikkeling - brede ontwikkeling
Basisontwikkeling is een stroming die zich sterk maakt voor ontwikkelingsgericht kleuteronderwijs en is er op gericht om de traditionele scheiding tussen spelactiviteiten in de onderbouw en het zogenaamde 'echte leren' in groep drie op te heffen.
In het traditionele denken wordt dit 'echte leren' vooral gezien als het creëren van specifieke leerresultaten op het gebied van lezen, schrijven en rekenen. De leerprestaties zijn daarbij het uitgangspunt, terwijl aan de leerhouding niet of nauwelijks aandacht besteed wordt. Spelactiviteiten worden met name als ongerichte oriëntatie beschouwd.
Basisontwikkeling streeft er naar dat lezen, schrijven en rekenen niet van spelactiviteiten worden afgezonderd en in aparte programma's worden ondergebracht. Alles is erop gericht om de vijf-, zes- en zevenjarigen thematisch bezig te laten zijn met spel- en leeractiviteiten in elkaars verlengde.
Basisontwikkeling was aanvankelijk vooral gericht op het jonge kind, later werd het breder getrokken en binnen het Ontwikkelings Gericht Onderwijs (OGO) gaat het om het kind gedurende de hele basisschoolleeftijd.
Zie verder:
Laatst geactualiseerd op 5 augustus 2022
Gerelateerd

Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO): principes - activiteiten
Arja Kerpel

Verrijking bij thema's in de kleuterklas
Martine Blonk - Meulenkamp

Het vrije spel
Sieneke Goorhuis

De kleuter leert alleen spelend in vrij spel
Ewald Vervaet

De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp

Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp

Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert

Werken met de vijf didactische impulsen in een groep 5-6
Bea Pompert

Je zal maar kleuter mogen zijn!
Dolf Janson

De fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen?
Ewald Vervaet

Oei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken
Martine Blonk - Meulenkamp

Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Arja Kerpel

Succesvolle schoolprofilering
Myriam Lieskamp

Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels

Onderwijs en zelfkennis
Jan Bransen

Stimuleert onderzoekend leren bij vmbo-t-leerlingen leren samenwerken en communiceren?

Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?

Is een periodieke indeling van het schooljaar effectief?

Gespreid leren of blokleren: wat is beter?

Hoe pas je formatief toetsen in binnen taalonderwijs?

Ontwikkelingsgericht onderwijs: kun je leren lezen zonder lesmethode?

Wat zijn de effecten van een aanpassing in het lesaanbod?

Ontwikkelen kinderen zich beter bij loslaten van leerstofjaarklassensysteem?

Het nieuwe leren in het basisonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]