Belevingswereld
De belevingswereld is de manier waarop een kind de wereld beleeft. Dit verschilt per ontwikkelingsleeftijd, per persoon en wordt beïnvloed door de leefwereld waar het kind vandaan komt. De belevingswereld van het kind ontwikkelt zich met de jaren:
- Vierjarigen hebben doorgaans veel vertrouwen in ouders en verzorgers en leven in een vrij beperkte en relatief veilige leefomgeving. Dat geeft hun het vertrouwen om spelend en ontdekkend te leren. Ze zijn gevoelig voor prikkels van buitenaf en hebben een rijke fantasie. Zij kunnen fantasie en werkelijkheid nog niet goed scheiden. Ze willen graag alles zelf ontdekken en gebruiken daarbij al hun zintuigen. Ze zijn niet erg taakgericht, maar nog wel erg egocentrisch.
- Vijf- tot achtjarigen hebben een grotere ervaringswereld met meer orde en structuur. Ze verkennen de wereld door vragen te stellen, waarbij achtjarigen meer naar oorzaken vragen dan vijfjarigen.
- Bij acht- tot twaalfjarigen staat de realiteit centraal. Op deze leeftijd krijgen kinderen ook meer inzicht in sociale relaties. Ze kunnen abstract redeneren en krijgen een eigen mening. Wat leeftijdsgenoten vinden is voor hen meer van belang dan de waarden en normen van ouders en leerkrachten.
Leefwereld en belevingswereld zijn twee verschillende begrippen.
Laatst geactualiseerd op 11 januari 2022
Gerelateerd

De morele plicht van elke mentor
Ivo Mijland

Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber

Oplosmiddelvrij mentoraat: gezonder voor mentor en leerling
Ivo Mijland

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen

Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp

Wijsheid en hoogbegaafdheid
Hilde van Rossen

Filosoferen met pubers
redactie

Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong

Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong

Pubermania - Inspirerend opvoeden
Helèn de Jong

Hoe kunnen middenmanagers in het voortgezet onderwijs invloed hebben?

Zorgt aanwezigheid van leerlingen bij gesprekken voor meer betrokkenheid?
[extra-breed-algemeen-kolom2]