Cyberpesten

Cyberpesten is het pesten via digitale media op internet. Een ander woord is digitaal pesten. Dit gaat meestal via social media zoals You Tube, Facebook, Instagram, Twitter, SnapChat of Whatsapp en chatrooms. De meest voorkomende vorm is laster in de vorm van kwetsende teksten of belastende foto’s en filmpjes. Vaak gebeurt het anoniem – daders voelen zich onbereikbaar en durven daardoor meer.

Door het digitale karakter is het moeilijker je af te sluiten van deze vorm van pesten: het komt ook thuis de veilige omgeving binnen, wat extra belastend is. Bovendien is het cyberpesten niet terug te draaien: op het internet blijven gegevens jarenlang staan. Voor leerkrachten en ouders is het een onzichtbaar gebeuren waar ze moeilijk vat op krijgen.
Online pesten komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens, omdat jongens directer zijn.


Vormen van cyberpesten kunnen zijn: Bangalijsten, Grooming, sexting en identiteitshack. Er zijn een aantal organisaties waar cyberpesten gemeld kan worden maar er zijn nog weinig mogelijkheden om je er tegen te verweren. Wel zijn er verschillende tips om met digitaal pesten om te gaan, o.a.

  • niet reageren op vervelende berichten
  • nooit adres, achternaam of telefoonnummer achterlaten op internet
  • gebruik altijd een schuilnaam
  • informeer je omgeving als je gepest wordt
  • bewaar vervelende berichten als bewijs
  • reageer niet op een nummer dat je niet kent.


 

Gerelateerd

E- learning module
Cyberpesten in het voortgezet onderwijs
Cyberpesten in het voortgezet onderwijs
Interactieve module over de kenmerken, signalen en aanpak van cyberpesten
Medilex Onderwijs 
Pesten tips
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Cyberpesten
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen?
redactie
Vijfsporenaanpak pesten
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
Omgaan met agressie
Korte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school
Kees van Overveld
Pesterijen op school
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
Gevolgen van pesten
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
Pesten groepsaanpak
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Leraren pesten leraren
Leraren pesten leraren
Kees van Overveld
Alles over pesten
Alles over pesten
Helèn de Jong
Pesten aanpakken
Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Effect van de muzieklessen op groepscohesie
Heeft de muziekles invloed op de groepscohesie?
Docentinterventies op ongewenst gedrag en onderpresteren
Wat kun je als docent doen aan onderpresteren?
Theorie als bijdrage aan positief klasklimaat
Helpt theorie bij het vormen van een positief klasklimaat?
Stoeien goed voor ontwikkeling?
Heeft stoeien op school altijd een positief effect op kinderen?
Effectieve anti-pest methode
Wat is een effectieve methode om pesten tegen te gaan?
Theorie van Human Dynamics
Effect van onderwijs op basis van Human Dynamics-theorie
Cyberpesten en andere digitaal ongewenst gedrag
Wat zijn effectieve interventies om digitaal ongewenst gedrag in het onderwijs tegen te gaan?
Gedrag en schoolprestaties
Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties
Toetsing anti pestprogramma
Toetsing anti-pestprogramma’s in Nederlandse schoolpraktijk
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.