Dyscalculie
Wat is dyscalculie?
Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en ruimtelijk inzicht.
Bij dyscalculie is er sprake van een hardnekkig probleem, waarbij zelfs met veel oefenen de stof nog niet beheerst wordt.
Er zijn meerdere vormen van dyscalculie. Bijvoorbeeld:
- Het kind heeft problemen met het lezen en opschrijven van de getallen.
- Het kind plaatst getallen op een verkeerde plek.
- Het kind beheerst de rekenregels niet (meer).
Kinderen met dyscalculie hebben vaak ook een slecht geheugen en moeite met klokkijken. Dyscalculie komt bij 2 tot 4% van de kinderen voor. De diagnose mag alleen gesteld worden door een arts, gezondheidspsycholoog of een orthopedagoog die opgenomen is in het BIG-register.
Dyscalculie is nauw verwant aan dyslexie.
Leren rekenen
Werken met de modellen uit het Protocol ERWD
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 21 november 2023
Gerelateerd
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De basis voor rekenvaardigheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemcrisis-onderwijs-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Tips voor thuis rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-tips-thuisonderwijs-100.jpg)
![Klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-1a.jpg)
![Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-dyscalculie-100.jpg)
![Voorkomen van rekenproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-100.jpg)
![Dyscalculie kenmerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyscalculie-artikel-100.jpg)
![Memoriseren van splitsingen tot tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/memoriseren-splitsingen-tot-10-rekenen-100.jpg)
![Rekenachterstand wegwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-dyscalculie-instructie-oefenen-100.jpg)
![Tips zwakke rekenaars](https://wij-leren.nl/images/iconen/zwakke-rekenaars-kiezen-doelen-tips-100.jpg)
![Rekenproces in de rekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-erwd-100.jpg)
![Singapore rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-singapore-rekenwonders-100.jpg)
![Leerlijn rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-rekenen-100.jpg)
![Tafels leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/tafels-leren-100.jpg)
![Toetsen en hulp(middelen)](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-hulpmiddelen-100.jpg)
![Leren klokkijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-tips-100.jpg)
![Schatten en rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schatten-rekenen-100.jpg)
![Opbrengstgericht werken en rekenproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-rekenproblemen-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Taalproblemen bij formeel rekenen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalproblemen-formeel-rekenen-1-100.jpg)
![Rekenen basisdidaktiek materiaal deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-basisdidaktiek-materiaal-2-100.jpg)
![Speciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-3-100.jpg)
![Speciale taalhulp rekenen logopedie -4](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-rt-logopedie-4-100.jpg)
![Hulp voor stress en faalangst bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hulp-stress-faalangst-rekenen-5-100.jpg)
![Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?](https://wij-leren.nl/images/iconen/voor-en-nadelen-van-labels-hoogbegaafden-100.jpg)
![Effectief rekenonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectief-rekenonderwijs-op-de-basisschool-100.jpg)
![Hoogbegaafd met stoornis](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-autisme-adhd-100.jpg)
![Goed leren rekenen op de basisschool: Tjipcast 005](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
21 drieslagmodel
19 handelingsmodel
20 hoofdlijnenmodel
50 leerlijn
26 preteaching
57 protocol erwd
117 rekenen
35 remedial teaching
43 remediëren