Remediëren
Wat is remediëren?
De term remediëren wordt gebruikt als een leerkracht probeert om door middel van gerichte hulp problemen te verhelpen. Nadat een leerkracht bijzonderheden in het gedrag of werk van een kind signaleert, wordt een handelingsplan voor het kind opgesteld. Hierin staat hoe de leerkracht het probleem wil oplossen en hoe dat kan bereikt worden.
Bij leerproblemen kan de leerkracht na afloop van het remediëren een toets afnemen om te kijken of het doel bereikt is. Het remediëren wordt meestal door de leerkracht of de RT-er gedaan.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022
Gerelateerd
![Handelingsgericht werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-handelingsgericht-werken.jpg)
![Klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-1a.jpg)
![Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-dyscalculie-100.jpg)
![Zorg voor het kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorg-voor-het-kind.jpg)
![Voorkomen van rekenproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-100.jpg)
![Veelgestelde vragen over de vertaalcirkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/veelgestelde-vragen-over-de-vertaalcirkel-100.jpg)
![Vertaalcirkel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-3-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![Vertaalcirkel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-1-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![Vertaalcirkel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-2-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![De vertaalcirkel hulpmiddel](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-diagnostiek-rekenen-erwd-100.jpg)
![Vertaalcirkel kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-kleuters-rekenen-100.jpg)
![Referentieniveau 1F](https://wij-leren.nl/images/iconen/passende-perspectieven-rekenen-sbo-so-100.jpg)
![Tips zwakke rekenaars](https://wij-leren.nl/images/iconen/zwakke-rekenaars-kiezen-doelen-tips-100.jpg)
![Rekenproces in de rekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-erwd-100.jpg)
![HGW en remedial teaching](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-onderwijsbehoeften-100.jpg)
![HGW leerling niveau](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-handelingsplannen-100.jpg)
![HGW en RT bijdrage](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-rt-groepsplan-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Taalproblemen bij formeel rekenen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalproblemen-formeel-rekenen-1-100.jpg)
![Rekenen basisdidaktiek materiaal deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-basisdidaktiek-materiaal-2-100.jpg)
![Speciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-3-100.jpg)
![Speciale taalhulp rekenen logopedie -4](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-rt-logopedie-4-100.jpg)
![Hulp voor stress en faalangst bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hulp-stress-faalangst-rekenen-5-100.jpg)
![Fonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-zwakte-ondersteuning-100.jpg)
![Speciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-spreekvaardigheid-woordenschat-100.jpg)
![Fonologische problemen materialen en bronnen](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-problemen-materialen-bronnen-100.jpg)
![Subiteren stimuleren door middel van spelletjes](https://wij-leren.nl/images/iconen/subiteren-100.jpg)
![Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorkom-ernstige-rekenproblemen2-100.jpg)