Automatiseren
Automatiseren heet ook wel inoefenen. Bij automatiseren oefent een kind om kennis of vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan zijn het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging. Of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen.
Het automatiseringsproces verloopt geleidelijk. In eerste instantie zal een leerling een som bewust aanpakken en stap voor stap nadenken. Daarna maakt hij de som steeds sneller en gaat het steeds meer automatisch. De laatste stap is het integreren van het geleerde in andere vaardigheden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2021
Gerelateerd
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Dyscalculie - Wat is dat?](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-praktijk-twee-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Rekenen met een efficiente strategie](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-drieslagmodel-efficiente-strategie-100.jpg)
![Tips voor thuis rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-tips-thuisonderwijs-100.jpg)
![Klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-1a.jpg)
![Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-dyscalculie-100.jpg)
![Voorkomen van rekenproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-100.jpg)
![Memoriseren van splitsingen tot tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/memoriseren-splitsingen-tot-10-rekenen-100.jpg)
![Tips zwakke rekenaars](https://wij-leren.nl/images/iconen/zwakke-rekenaars-kiezen-doelen-tips-100.jpg)
![Rekenproces in de rekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-erwd-100.jpg)
![Tafels leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/tafels-leren-100.jpg)
![Letters leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/letters-leren-100.jpg)
![Spellingtraining](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-training-100.jpg)
![Schatten en rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schatten-rekenen-100.jpg)
![Rekenen automatiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-automatiseren-100.jpg)
![Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen](https://wij-leren.nl/images/iconen/beginnen-vermenigvuldigen-delen-100.jpg)
![Rekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenonderwijs-kleuters-vertaalcirkel-100.jpg)
![Rekenen koppeling verhaal-som](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-koppeling-verhaal-som-100.jpg)
![Criteria methode rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-keuzeproces-methode-rekenen-oefensoftware-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Het proces om een rekenmethode te kiezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenmethode-kiezen-proces-100.jpg)
![Taalproblemen bij formeel rekenen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalproblemen-formeel-rekenen-1-100.jpg)
![Rekenen basisdidaktiek materiaal deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-basisdidaktiek-materiaal-2-100.jpg)
![Speciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-3-100.jpg)
![Speciale taalhulp rekenen logopedie -4](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-rt-logopedie-4-100.jpg)
![Hulp voor stress en faalangst bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hulp-stress-faalangst-rekenen-5-100.jpg)
![Het nut van kolomsgewijs rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kolomsgewijs-rekenen-cijferen-100.jpg)
![Subiteren stimuleren door middel van spelletjes](https://wij-leren.nl/images/iconen/subiteren-100.jpg)
![Letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4](https://wij-leren.nl/images/iconen/letterweken-begin-groep-4-100.jpg)
![Wie is er bang voor wiskunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/wie-is-er-bang-voor-wiskunde-100.jpg)
![Effectief rekenonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectief-rekenonderwijs-op-de-basisschool-100.jpg)
![Krachtig anders leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/krachtig-anders-leren-100.jpg)
![Goed leren rekenen op de basisschool: Tjipcast 005](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)