Achterstandsleerlingen / risicoleerlingen
Achterstandsleerlingen zijn leerlingen in het basisonderwijs, die tot een achterstandscategorie behoren. Er wordt ook wel gesproken van risicoleerlingen. Kinderen vallen in deze categorie als hun ouders laag opgeleid zijn. Het Ministerie van OC&W geeft voor deze leerlingen een hogere vergoeding aan scholen.
Om te bepalen hoeveel geld basisscholen van de overheid krijgen, wordt aan elke leerling een gewicht toegekend. Aan risicoleerlingen c.q. achterstandsleerlingen wordt een extra gewicht toegekend, zodat een school die deze kinderen onderwijst, meer geld krijgt. Deze financiële toelage is dus niet gebaseerd op de intelligentie van het kind zelf, maar op het opleidingsniveau van de ouders. Met dit geld kunnen scholen extra ondersteuning faciliteren voor deze leerlingen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 februari 2022
Gerelateerd
![Lesgeven in groep 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven groep 3.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Differentiatie in het VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/spring-high-ontwikkelschool-curriculum-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoge verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rosenthaleffect-verwachtingen-leeropbrengsten-100.jpg)
![Zorg voor het kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorg-voor-het-kind.jpg)
![Passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-artikel.jpg)
![Sociale ongelijkheid binnen het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-ongelijkheid-binnen-onderwijs-100.jpg)
![Taalachterstand](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalachterstand-100.jpg)
![Onderwijs in tijden van corona](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-in-tijden-van-corona-100.jpg)
![Klassen en kansen](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassen-en-kansen -100.jpg)
![Kansenongelijkheid in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansenongelijkheid-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Kenmerken van optimaliserend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliserend-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![landelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/landelijk-kerncurriculum-vrij-schoolcurriculum-100.jpg)
![Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorlopende-leerprocessen-verantwoorde-zelfregulatie-100.jpg)
![Armoede op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/armoede-op-school-100..jpg)
![Gelijke onderwijskansen realiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelijke-onderwijskansen-realiseren-100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![Het belang van vroege mondelinge taalvaardigheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/al-pratend-wijs-100.jpg)
![Het meertalige kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-meertalige-kind-100.jpg)
![Ieder kind kansrijk!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ieder-kind-kansrijk-100.jpg)
![Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-eerlijk-kansengelijkheid-100.jpg)
![Hallo witte scholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hallo-witte-scholen-100.jpg)
![Data analyse](https://wij-leren.nl/images/iconen/big-date-analyse-leesplezier-taalachterstand-100.jpg)
![Leerachterstand: waar lopen ze op achter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-waar-lopen-ze-op-achter-100.jpg)
![Leerachterstand: waar lopen ze op achter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-waar-lopen-ze-op-achter-100.jpg)
![Kansengelijkheid en kansrijk adviseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouders-kansengelijkheid-kansrijk-adviseren-100.jpg)