Kunstonderwijs

Kunstonderwijs is het algemeen vormend onderwijs in kunst. De doelen zijn formeel vastgelegd:

  • Kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie in het basisonderwijs;
  • Kerndoelen Kunst en cultuur voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs;
  • Eindtermen voor de kunstvakken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (CKV, kunst algemeen, muziek, beeldende kunst en vormgeving, theater, dans). 

Kunstonderwijs gaat over beeldende kunst en vormgeving, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur. Het gaat daarbij niet alleen om meer traditionele kunstvormen, maar ook om actuele (mediakunst, urban arts, …) en toegepaste vormen (design, mode, …) en cross-overs tussen disciplines.

Kunstonderwijs kent drie aspecten: productie, receptie en reflectie:

  • Productie betreft het zelf produceren of uitvoeren. Hier leert de leerling artistieke technieken en expressievormen beheersen en een creatief proces doorlopen.
  • Receptie betreft leren door kunstobjecten en producties te ervaren.
  • Reflectie betreft het nadenken over eigen werk en kunstervaring, en over de betekenis van kunst. Hierbij leert de leerling ook over de sociale en historische context van kunst.

In al deze aspecten doet de leerling kennis en inzicht op over kunst. Hij leert een esthetisch oordeel vormen. En ontwikkelt een open houding ten aanzien van kunst en kunstenaars.

Gerelateerd

Kunstonderwijs
Kunstonderwijs en 21st century skills
Vera Meewis
Cultuurprofiel
Kiezen voor een cultuurprofiel
Sanne van den Hoek
Tien effecten van kunst
Wat leer je van kunst? - Tien positieve effecten
Vera Meewis
Cultuurcoördinator
10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee?
Sanne van den Hoek
Muziekeducatie
Iedereen kan muzikant zijn
Vera Meewis
Tekenles
Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis
Tekenles
Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis
Componeren
Componeren in de klas
Vera Meewis
Praten over kunst
Zeven manieren om over kunst te praten
Vera Meewis
Visie op literatuuronderwijs
Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout
Kunst in de les
Hoe kunst helpt leren
Vera Meewis
Kunst in curriculum
Kunst integreren in het curriculum
Vera Meewis
Talentontwikkeling op school
Wat doen we met talenten in kunst en cultuur?
René Leverink
Leren met kunst
Beter leren en onthouden met kunst
Vera Meewis
Kind centraal
Met kunst het hele kind centraal
Vera Meewis
Kunstintegratie: barrières en succes
Kunstintegratie: opbrengst en veranderproces
Vera Meewis
Kunstintegratie - Nascholing
Kunstintegratie: het belang van nascholing
Vera Meewis
Examenprogramma CKV
Examenprogramma CKV: SLO-handreiking helpt docenten op weg
René Leverink
Nee, dan Finland!
Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim
René Leverink
Nee, dan Finland!
Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim
René Leverink










Draagt kunsteducatie bij aan sociaal-emotionele vaardigheden?
Draagt kunsteducatie bij aan sociaal-emotionele vaardigheden?
Is muziekonderwijs een hulpmiddel bij taal?
Kan muziek(onderwijs) kinderen met taalontwikkelingsstoornissen helpen?
ontwerpcriteria samenwerking scholen en partners
Samenwerking tussen scholen en educatieve partners
Relatie werkbelasting en vakkennis
Is er een relatie tussen ervaren werkbelasting en bekwaamheid?
Assessment kunsteducatie
Assessment in kunsteducatie - reviewstudie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.