Erfgoededucatie
Erfgoededucatie is het onderwijs met betrekking tot het erfgoed, met als doel het bijbrengen van historisch besef. Onder erfgoed worden alle materiële en immateriële zaken uit het verleden verstaan.
Bij materiële zaken gaat het om concrete voorwerpen uit archeologische vondsten, archiefdocumenten, monumenten of gebouwen. Bij immateriële zaken gaat het om de taal, de verhalen, de gebruiken en de muziek. Bij erfgoededucatie worden de leerlingen in aanraking gebracht met authentieke materialen of situaties. Erfgoededucatie houdt zich bezig met het interpreteren van het verleden, om zo inzicht te krijgen in het heden.
Plaatselijke historische verenigingen hebben vaak kennis, lesmateriaal of historisch materiaal om de lokale geschiedenis van de omgeving van de school dichterbij te brengen.
Zie verder:
Erfgoed Brabant Academie - Erfgoededucatie
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 december 2021
Gerelateerd
![Creativiteit ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/creativiteit-ontwikkelen-leerlijn-100.jpg)
![Cultuureducatie basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/cultuureducatie-basisschool-koplopers-100.jpg)
![Cultuurcoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-jaar-cultuurcoordinatoren-100.jpg)
![Cultuureducatie basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/cultuureducatie-basisschool-koplopers-100.jpg)
![Formatieve evaluatie literatuuronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatieve-evaluatie-literatuuronderwijs-100.jpg)
![Nee, dan Finland!](https://wij-leren.nl/images/iconen/interview-karin-amatmoekrim-nee-dan-finland-100.jpg)
![Kunstintegratie - Nascholing](https://wij-leren.nl/images/iconen/kunstintegratie-nascholing-schoolcultuur - 100.jpg)
![Examenprogramma CKV](https://wij-leren.nl/images/iconen/ckv-examenprogramma-kunst-cultuur-slo-handreiking-200.jpg)
![Talentontwikkeling op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentontwikkeling-leerplan-kunst-cultuur-ckv-100.jpg)
![Kunst in curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/kunst-integreren-curriculum-randvoorwaarden-100.jpg)
![Kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-centraal-kunst-stimuleert-ontwikkeling-100.jpg)
![Leren met kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-en-onthouden-met-kunst-100.jpg)
![Kunstintegratie: barrières en succes](https://wij-leren.nl/images/iconen/kunstintegratie-barrieres-succes-curriculum - 100.jpg)
![Kunst in de les](https://wij-leren.nl/images/iconen/kunsteducatie-integratie-lessen-vakinhoud-100.jpg)
![Visie op literatuuronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/literatuuronderwijs-mindmap-leesplezier-literair-100.jpg)
![Praten over kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/praten-over-kunst-100.jpg)
![Muziekeducatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/muziekeducatie-vaardigheden-ervaringen-100.jpg)
![Componeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/componeren-leesvaardigheid-betrokkenheid-100.jpg)
![Tekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/tekenen-ontwikkelingen-zelfvertrouwen-visueel-100.jpg)
![Cultuurprofiel](https://wij-leren.nl/images/iconen/cultuurprofiel-artikel-100.jpg)
![Tien effecten van kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/kunst-curriculum-100.jpg)
![Omix Webtalks met Sjef Drummen - De match tussen kunst en onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)