Convergente differentiatie
Convergente differentiatie is een vorm van differentiëren waarbij je de hele groep telkens bij elkaar wilt houden qua leerstofaanbod. Er zijn twee differentiatievormen: convergente en divergente differentiatie.
Convergente differentiatie heeft het leerstofjaarklassensysteem als uitgangspunt. Dat is er op gericht om een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aan te leren.
Omdat de leerstofplanning voor de hele schoolloopbaan min of meer vast ligt, wil je als leraar de hele groep bij elkaar houden qua leerstof. Er is daarom een minimumdoel voor de hele groep. De klas is vervolgens in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau.
Alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de zwakke leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingsstof.
Rond convergente differentiatie is er de pedagogische discussie of het voor de leerlingen die zich de stof moeilijk eigen maken wel zo fijn is om hun hele schoolloopbaan 'onderaan de groep' te functioneren. Daarnaast is het voor de leerlingen die eigenlijk veel sneller door de stof heen kunnen niet zo motiverend om hun hele schoolloopbaan opgehouden te worden door een norm die uitgaat van het gemiddelde kind.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 30 april 2021
Gerelateerd
Scholing

Alle opleidingen en boeken in het onderwijs
Voor jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier
oo.nl
oo.nl

E-learning module

Differentiatie in het VO
Gratis online module over visie op differentiatie
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie


Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie.
Arja Kerpel

De cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan.
Arjan Clijsen

Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben.
Arjan Clijsen

Het benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften. .
Arjan Clijsen

Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel

Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp

Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson

Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson

Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp

Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp

Passend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten!
wijnand-gijzen

Beter onderwijs door meer didactische efficiëntie
Michel Verdoorn

Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn

Differentiëren volgens drie cyclische processen
Michel Verdoorn

Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn

Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn

Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn

Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater

Samen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht?
Martine Blonk - Meulenkamp

Optimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum
Ton Mooij

Een duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn
Paul Emerich France

Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout

Differentiëren is te leren! (VO)
Machiel Karels

Differentiëren is te leren
Helèn de Jong

Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink

Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?

Onderwijsachterstand of leervertraging? Welke term gebruik je wanneer?

Welke criteria zijn geschikt om hoogbegaafden te screenen?

Hoe geef je sterke rekenaars wat ze nodig hebben aan uitdaging?

Wat is de toegevoegde waarde van intelligentietests?

Hoogbegaafden: hoe geef je hen wat ze nodig hebben?

Hoe begeleid je (hoog)begaafde leerlingen?

Hoe belangrijk is het vroeg signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong?

Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Professionele leergemeenschappen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs: Effecten van wederzijdse afhankelijkheid o...

Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Differentiatie binnen beroepsgerichte lessen Techniek & Vakmanschap

Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen
[extra-breed-algemeen-kolom2]