Convergente differentiatie
Convergente differentiatie is een vorm van differentiëren waarbij je de hele groep telkens bij elkaar wilt houden qua leerstofaanbod. Er zijn twee differentiatievormen: convergente en divergente differentiatie.
Convergente differentiatie heeft het leerstofjaarklassensysteem als uitgangspunt. Dat is er op gericht om een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aan te leren.
Omdat de leerstofplanning voor de hele schoolloopbaan min of meer vast ligt, wil je als leraar de hele groep bij elkaar houden qua leerstof. Er is daarom een minimumdoel voor de hele groep. De klas is vervolgens in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau.
Alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de zwakke leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingsstof.
Rond convergente differentiatie is er de pedagogische discussie of het voor de leerlingen die zich de stof moeilijk eigen maken wel zo fijn is om hun hele schoolloopbaan 'onderaan de groep' te functioneren. Daarnaast is het voor de leerlingen die eigenlijk veel sneller door de stof heen kunnen niet zo motiverend om hun hele schoolloopbaan opgehouden te worden door een norm die uitgaat van het gemiddelde kind.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 30 april 2021
Gerelateerd
Congres
![Lesgeven in groep 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven groep 3.jpg)
Lesgeven in groep 3
Een stevige basis voor al je leerlingen
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
E-learning module
![Differentiatie in het VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/slim-maar-cover-100.jpg)
Differentiatie in het VO
Gratis online module over visie op differentiatie
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leeromgevingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeromgevingen.jpg)
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie.
Arja Kerpel
![Cyclus HGW](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-1-100.jpg)
De cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan.
Arjan Clijsen
![Signaleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-2-100.jpg)
Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben.
Arjan Clijsen
![Onderwijsbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-3-100.jpg)
Het benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften. .
Arjan Clijsen
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-uitleg-100.jpg)
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel
![Persoonlijk leren - differentiëren](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-leren-convergent-divergent-differentieren-100.jpg)
Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson
![Persoonlijk leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentieren-individualiseren-personaliseren-100.jpg)
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
![Adaptief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/adaptief-onderwijs-integratie-100.jpg)
Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp
![Passend onderwijs VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-vo-100.jpg)
Passend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten!
wijnand-gijzen
![Efficiënte differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/efficiente-differentiatie-100.jpg)
Beter onderwijs door meer didactische efficiëntie
Michel Verdoorn
![Differentiatie adaptief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-adaptief-onderwijs-100.jpg)
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
![Differentiatie proces](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-cyclus-101.jpg)
Differentiëren volgens drie cyclische processen
Michel Verdoorn
![Autonome motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-autonoom-100.jpg)
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
![Differentiatie zelfregulatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-zelfregulatie-100.jpg)
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
![Differentiatie zelfregulatie (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-zelfregulatie-2-100.jpg)
Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn
![Woordenschat differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-woordenschat-100.jpg)
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
![Samen Leren en Innoveren op Maat](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-leren-SLIM-flexibilisering-inclusief-100.jpg)
Samen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht?
Martine Blonk - Meulenkamp
![landelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/landelijk-kerncurriculum-vrij-schoolcurriculum-100.jpg)
Optimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum
Ton Mooij
![Duurzaam plan leerlingen ontmoeten waar ze zijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzaam-plan-leerlingen-ontmoeten-waar-ze-zijn-100.jpg)
Een duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn
Paul Emerich France
![instructie unitonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/verzorgen-instructies-unitonderwijs-100.jpg)
Instructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat?
Hanneke Oosting
Past convergente of divergente differentiatie beter in het VO?
redactie
![Differentiatie basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-BAO-100.jpg)
Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout
![Differentiëren voortgezet onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-100.jpg)
Differentiëren is te leren! (VO)
Machiel Karels
![Differentiëren is te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentieren-leren-101.jpg)
Differentiëren is te leren
Helèn de Jong
![Interview Roel Bosker](https://wij-leren.nl/images/iconen/interview-roel-bosker-nee-dan-finland-100.jpg)
Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink
[extra-breed-algemeen-kolom2]