Convergente differentiatie
Convergente differentiatie is een vorm van differentiëren waarbij je de hele groep telkens bij elkaar wilt houden qua leerstofaanbod. Er zijn twee differentiatievormen: convergente en divergente differentiatie.
Convergente differentiatie heeft het leerstofjaarklassensysteem als uitgangspunt. Dat is er op gericht om een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aan te leren.
Omdat de leerstofplanning voor de hele schoolloopbaan min of meer vast ligt, wil je als leraar de hele groep bij elkaar houden qua leerstof. Er is daarom een minimumdoel voor de hele groep. De klas is vervolgens in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau.
Alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de zwakke leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingsstof.
Rond convergente differentiatie is er de pedagogische discussie of het voor de leerlingen die zich de stof moeilijk eigen maken wel zo fijn is om hun hele schoolloopbaan 'onderaan de groep' te functioneren. Daarnaast is het voor de leerlingen die eigenlijk veel sneller door de stof heen kunnen niet zo motiverend om hun hele schoolloopbaan opgehouden te worden door een norm die uitgaat van het gemiddelde kind.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 30 april 2021
Gerelateerd
E-learning module
Differentiatie in het VO
Gratis online module over visie op differentiatie
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Congres
Lesgeven in groep 3
Een stevige basis voor al je leerlingen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie.
Arja Kerpel
De cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan.
Arjan Clijsen
Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben.
Arjan Clijsen
Het benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften. .
Arjan Clijsen
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel
Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp
Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson
Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp
Passend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten!
wijnand-gijzen
Beter onderwijs door meer didactische efficiëntie
Michel Verdoorn
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
Differentiëren volgens drie cyclische processen
Michel Verdoorn
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
Samen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht?
Martine Blonk - Meulenkamp
Optimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum
Ton Mooij
Een duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn
Paul Emerich France
Instructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat?
Hanneke Oosting
Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout
Differentiëren is te leren! (VO)
Machiel Karels
Differentiëren is te leren
Helèn de Jong
Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink
[extra-breed-algemeen-kolom2]