Brein

Brein wordt vaak gebruikt als synoniem voor het woord hersenen (zie begrippen hersenen). Maar terwijl hersenen breder gebruikt wordt (ook voor aansturing van lichamelijke functies) verwijst brein meestal naar de cognitieve functies van de hersenen (verstand, intelligentie) en alle functies van de hersenen die leren en ervaren mogelijk maken.

Het begrip kunstmatig brein wordt vaak gebruik in de context van een digitale omgeving: computers of robots worden geacht een kunstmatig brein te bezitten. Dit omdat hun vermogens vergeleken worden met de werking van hersenen.

 

Gerelateerd

Masterclass
Leerlinggedrag positief veranderen
Leerlinggedrag positief veranderen
Leer hoe het brein gedrag beïnvloedt en gebruik dit in gesprekken met leerlingen
Medilex Onderwijs 
Besturingssysteem
Hoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’?
Miriam de Heer
Manier van leren moet kloppen
De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Ontwikkeling hersenen
Ontwikkeling hersenen
Sieneke Goorhuis
Schermen-schermtijd verminderen
Meer of minder schermen op school?
Ruben du Burck
Ken je brein
Ken je brein - en haal eruit wat erin zit
Arja Kerpel
Breinvriendelijk onderwijs
Breinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips
Arja Kerpel
Lage verwerkingssnelheid
Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel
Digitale dementie
Digitale dementie - Manfred Spitzer
Machiel Karels
Aan de slag met handschriftonderwijs
Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd
Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Effect van de muzieklessen op groepscohesie
Heeft de muziekles invloed op de groepscohesie?
Digitaal of schriftelijk toetsen
Digitaal of schriftelijk toetsen: maakt het uit?
Bewegend leren
Bewegend leren: hebben jongens en meisjes er evenveel baat bij?
Spel en beweging
Levert spel en beweging een bijdrage aan sociaal en emotioneel leren?
Jonge kinderen en tabletgebruik
Is het wenselijk om tabletgebruik door jonge kinderen af te stemmen op hun lichamelijke kenmerken of ontwikkeling?
Bewegend leren
Presteren kinderen beter door bewegend leren?
Fysieke activiteit en leerprestaties
Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties
Hersengedrag rekenonderwijs po
Hersengedrag bij rekenonderwijs in het basisonderwijs
Dyscalculie
Kunnen rekenen op je brein
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.