Heterogene groepen
Heterogene groepen zijn groepen waarbij de leerlingen in een verschillend niveau hebben. Dat niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of de kennis, maar ook op de vaardigheden, zoals de samenwerking.
Voordelen heterogene groepen
Het voordeel van heteroge groepen is dat de zwakkere leerlingen leren van de sterkere leerlingen. De sterkere leerling groeit zelf ook, want door uitleggen komt de leerling zelf op een hoger niveau van beheersing. Ook als het gaat om vaardigheden kunnen leerlingen van elkaar leren.
Het is wel van belang dat de leraar bij de samenstelling van de groepen oplet of de niveaus niet al te ver uit elkaar liggen. Want als de niveaus teveel verschillen, leren de leerlingen niets meer van elkaar. Een globale richtlijn is dat het niveauverschil niet meer dan één leerjaar moet zijn qua functioneringsniveau.
Nadelen heterogene groepen
Een belangrijk nadeel van heterogene groepen is het feit dat de differentiatiedruk voor de leraar te groot kan worden. En als de niveaus te ver uit elkaar liggen, is dat dus ook een nadeel, aangezien de leerlingen niets van elkaar leren.
Groepsdoorbrekend werken op niveau
Om deze nadelen op te vangen, werken scholen op bepaalde momenten groepsdoorbrekend op niveau. Binnen de niveaugroepen moet er dan wel voldoende heterogeniteit zijn. Op deze manier wordt er geprofiteerd van de voordelen van beide aanpakken. Door het groepsdoorbrekend werken op niveau neemt de differentiatiedruk drastisch af. En door binnen die niveaugroepen te zorgen voor nog voldoende heterogeniteit, kunnen leerlingen ook nog van elkaar leren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 3 december 2021
Gerelateerd

10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken.
Machiel Karels

Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften.
Arjan Clijsen

Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel

Differentiatie: Samenwerken in homogene en heterogene groepen
Annemieke Top

Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot

Homogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs
Dolf van den Berg

Wie heeft de macht in de school?
Mathilde Tempelman-Lam

Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam

Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam

Moet onderwijs efficiënt zijn?
Mathilde Tempelman-Lam

Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn

Uitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars
Machiel Karels

Preventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden
Ton Mooij

De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre

De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre

Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer

Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels

Het meertalige kind
Paul Filipiak

Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp

Samenwerkingsvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Welk effect hebben leesmethodes?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Welke effecten heeft het combineren van klassen?

De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?

Hoe zet je samenwerkend leren goed in?

Versnellen op het mbo: hoe organiseer je dat?

Hoe los je effectief leerachterstanden op in het leerwegondersteunend onderwijs?

Hoe houd je rekening met verschillen tussen mbo-studenten?

Hoe kan samenwerkend leren succesvol zijn voor mbo-leerlingen?

Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren

Samenwerken in homogene en heterogene groepen in primair onderwijs

Didactische vormgeving van interactieprocessen voor samenwerkend leren
[extra-breed-algemeen-kolom2]