Heterogene groepen
Heterogene groepen zijn groepen waarbij de leerlingen in een verschillend niveau hebben. Dat niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of de kennis, maar ook op de vaardigheden, zoals de samenwerking.
Voordelen heterogene groepen
Het voordeel van heteroge groepen is dat de zwakkere leerlingen leren van de sterkere leerlingen. De sterkere leerling groeit zelf ook, want door uitleggen komt de leerling zelf op een hoger niveau van beheersing. Ook als het gaat om vaardigheden kunnen leerlingen van elkaar leren.
Het is wel van belang dat de leraar bij de samenstelling van de groepen oplet of de niveaus niet al te ver uit elkaar liggen. Want als de niveaus teveel verschillen, leren de leerlingen niets meer van elkaar. Een globale richtlijn is dat het niveauverschil niet meer dan één leerjaar moet zijn qua functioneringsniveau.
Nadelen heterogene groepen
Een belangrijk nadeel van heterogene groepen is het feit dat de differentiatiedruk voor de leraar te groot kan worden. En als de niveaus te ver uit elkaar liggen, is dat dus ook een nadeel, aangezien de leerlingen niets van elkaar leren.
Groepsdoorbrekend werken op niveau
Om deze nadelen op te vangen, werken scholen op bepaalde momenten groepsdoorbrekend op niveau. Binnen de niveaugroepen moet er dan wel voldoende heterogeniteit zijn. Op deze manier wordt er geprofiteerd van de voordelen van beide aanpakken. Door het groepsdoorbrekend werken op niveau neemt de differentiatiedruk drastisch af. En door binnen die niveaugroepen te zorgen voor nog voldoende heterogeniteit, kunnen leerlingen ook nog van elkaar leren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 3 december 2021
Gerelateerd
10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken.
Machiel Karels
Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften.
Arjan Clijsen
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel
Differentiatie: Samenwerken in homogene en heterogene groepen
Annemieke Top
Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot
Homogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs
Dolf van den Berg
Wie heeft de macht in de school?
Mathilde Tempelman-Lam
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
Moet onderwijs efficiënt zijn?
Mathilde Tempelman-Lam
Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn
Uitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars
Machiel Karels
Preventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden
Ton Mooij
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre
Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer
Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels
Het meertalige kind
Paul Filipiak
Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Samenwerkingsvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]