Heterogene groepen
Heterogene groepen zijn groepen waarbij de leerlingen in een verschillend niveau hebben. Dat niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of de kennis, maar ook op de vaardigheden, zoals de samenwerking.
Voordelen heterogene groepen
Het voordeel van heteroge groepen is dat de zwakkere leerlingen leren van de sterkere leerlingen. De sterkere leerling groeit zelf ook, want door uitleggen komt de leerling zelf op een hoger niveau van beheersing. Ook als het gaat om vaardigheden kunnen leerlingen van elkaar leren.
Het is wel van belang dat de leraar bij de samenstelling van de groepen oplet of de niveaus niet al te ver uit elkaar liggen. Want als de niveaus teveel verschillen, leren de leerlingen niets meer van elkaar. Een globale richtlijn is dat het niveauverschil niet meer dan één leerjaar moet zijn qua functioneringsniveau.
Nadelen heterogene groepen
Een belangrijk nadeel van heterogene groepen is het feit dat de differentiatiedruk voor de leraar te groot kan worden. En als de niveaus te ver uit elkaar liggen, is dat dus ook een nadeel, aangezien de leerlingen niets van elkaar leren.
Groepsdoorbrekend werken op niveau
Om deze nadelen op te vangen, werken scholen op bepaalde momenten groepsdoorbrekend op niveau. Binnen de niveaugroepen moet er dan wel voldoende heterogeniteit zijn. Op deze manier wordt er geprofiteerd van de voordelen van beide aanpakken. Door het groepsdoorbrekend werken op niveau neemt de differentiatiedruk drastisch af. En door binnen die niveaugroepen te zorgen voor nog voldoende heterogeniteit, kunnen leerlingen ook nog van elkaar leren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 3 december 2021
Gerelateerd
![Groepsdoorbrekend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsdoorbrekend-werken-100.jpg)
10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken.
Machiel Karels
![Clusteren van leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-100.jpg)
Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften.
Arjan Clijsen
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-uitleg-100.jpg)
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel
Past convergente of divergente differentiatie beter in het VO?
redactie
![Differentiatie methodiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-methodiek-stip-100.jpg)
Differentiatie: Samenwerken in homogene en heterogene groepen
Annemieke Top
Taalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen
redactie
![Co-teaching](https://wij-leren.nl/images/iconen/co-teaching-artikel-100.jpg)
Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot
![Homogeen of heterogeen groeperen](https://wij-leren.nl/images/iconen/homogeen-heterogeen-groeperen-100.jpg)
Homogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs
Dolf van den Berg
![Visie op kernwaarden en structuren van macht](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-kernwaarden-structuren-macht-100..jpg)
Wie heeft de macht in de school?
Mathilde Tempelman-Lam
![Groeperingsvorm als machtige structuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeperingsvorm-machtige-structuur-100.jpg)
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
![Groeperingsvorm als machtige structuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeperingsvorm-machtige-structuur-100.jpg)
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
![De macht van het rooster](https://wij-leren.nl/images/iconen/ordening-tijd-rooster-efficient-100.jpg)
Moet onderwijs efficiënt zijn?
Mathilde Tempelman-Lam
![Van groep naar team; kijk zo eens naar je klas!](https://wij-leren.nl/images/iconen/maak-van-je-groep-een-team-100.jpeg)
Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn
![Uitdagend rekenmateriaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-rekenmateriaal-voor-goede-rekenaars-100.jpg)
Uitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars
Machiel Karels
![Praktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-praktijkvoorbeelden-3-100.jpg)
Preventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden
Ton Mooij
![De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/voordelen-heterogene-studentengroepen-in-wiskunde-100.jpg)
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre
![De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/voordelen-heterogene-studentengroepen-in-wiskunde-100.jpg)
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre
![Visualisatie van begeleidingstrajecten werkt!](https://wij-leren.nl/images/iconen/visualiseren-in-de-basis-100.jpg)
Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels
Past convergente of divergente differentiatie beter in het VO?
redactie
Taalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen
redactie
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
redactie
![Het meertalige kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-meertalige-kind-100.jpg)
Het meertalige kind
Paul Filipiak
![Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-eerlijk-kansengelijkheid-100.jpg)
Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp
![Samenwerkingsvormen in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Samenwerkingsvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]