Samenwerkingsvormen
Samenwerkingsvormen zijn de werkvormen die gebruikt worden bij samenwerkend leren. Goede samenwerkingsvormen stimuleren de betrokkenheid, de interactie en het verantwoordelijkheidsgevoel.
Ook ontwikkelen kinderen door deze werkvormen diverse vaardigheden, zoals: luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen.
Bij deze samenwerkingsvormen speelt de samenwerking tussen sterkere en zwakkere leerlingen een grote rol. De kinderen zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. De gedachte hierachter is dat zowel de zwakke als de sterke kinderen hiervan leren. De zwakke leerlingen, doordat ze uitleg en aanmoediging krijgen. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen.
De leerkracht kan samenwerkingsvormen op allerlei momenten van de les inzetten. Bijvoorbeeld om voorkennis te activeren, als verwerkingsactiviteit of als reflectieopdracht.
Samenwerkingsvormen worden ook wel coöperatieve werkvormen genoemd.
Gerelateerd
cursus

Gedragsbeïnvloeding in groep 7 en 8
Omgaan met storend en regelovertredend gedrag in groep 7 en 8
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie.
Arja Kerpel

Didactische werkvormen - Interactievormen
Arja Kerpel

Coöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen
Arja Kerpel

Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel

Coöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen
Arja Kerpel

Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich

Ontwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak
Gerdineke van Silfhout

Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer

Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak

Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak

Knikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs.
Paul Filipiak

De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp

Bewegingsonderwijs: Samenwerkend leren in de praktijk
Maarten Massink

Coöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden
Arja Kerpel

Het didactische werkvormen boek
Arja Kerpel

Coöperatieve werkvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Coöperatief leren in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Didactische werkvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Samenwerkend leren in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe geef je interactief (taal)onderwijs in coronatijd aan volwassenen?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Wat kan de inzet van tussenuren betekenen?

Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren

Excellentie bij samenwerkend leren in het hoger onderwijs

Samenwerken in homogene en heterogene groepen in primair onderwijs

Effectieve klassenmanagementstrategieën in de onderwijspraktijk

Didactische vormgeving van interactieprocessen voor samenwerkend leren
[extra-breed-algemeen-kolom2]
36 coöperatief leren
33 coöperatieve werkvormen
34 didactische werkvorm
29 heterogene groepen
66 klassenmanagement
43 samenwerkend leren
33 coöperatieve werkvormen
34 didactische werkvorm
29 heterogene groepen
66 klassenmanagement
43 samenwerkend leren

5 minuten Coöperatief - Activiteiten voor samen leren of plezier maken 

Arja Kerpel

Cijfertoren - Hét coöperatieve spel voor kinderen 

Otto Zwolsman

Lijnendans - Coöperatief tekenen voor binnen en buiten 

Arja Kerpel