Samenwerkingsvormen
Samenwerkingsvormen zijn de werkvormen die gebruikt worden bij samenwerkend leren. Goede samenwerkingsvormen stimuleren de betrokkenheid, de interactie en het verantwoordelijkheidsgevoel.
Ook ontwikkelen kinderen door deze werkvormen diverse vaardigheden, zoals:
- luisteren;
- hulp geven;
- overleggen en
- aanmoedigen.
Bij deze samenwerkingsvormen speelt de samenwerking tussen sterkere en zwakkere leerlingen een grote rol. De kinderen zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. De gedachte hierachter is dat zowel de zwakke als de sterke kinderen hiervan leren. De zwakke leerlingen, doordat ze uitleg en aanmoediging krijgen. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen.
De leerkracht kan samenwerkingsvormen op allerlei momenten van de les inzetten. Bijvoorbeeld om voorkennis te activeren, als verwerkingsactiviteit of als reflectieopdracht.
Samenwerkingsvormen worden ook wel coöperatieve werkvormen genoemd.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 9 augustus 2022
Gerelateerd
Scholing

Leerlingen en de klas
Zo sta jij als leraar/docent sterk(er) voor de klas
oo.nl
oo.nl

E-learning module

Activerende werkvormen
Allerlei werkvormen voor verschillende lesonderdelen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

E-learning module

Wat zijn coöperatieve werkvormen?
Doorloop deze gratis module over coöperatieve werkvormen
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie



Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie.
Arja Kerpel

Coöperatieve leerstrategieën - Handboek coöperatief leren.
Machiel Karels

Didactische werkvormen - Interactievormen
Arja Kerpel

Coöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen
Arja Kerpel

Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel

Coöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen
Arja Kerpel

Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich

Ontwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak
Gerdineke van Silfhout

Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer

Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak

Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak

Knikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs.
Paul Filipiak

De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp

Bewegingsonderwijs: Samenwerkend leren in de praktijk
Maarten Massink

Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn
Een handleiding om leerlingen te leren werken in groepen
Cheyanne Freitas

Coöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden
Arja Kerpel

Het didactische werkvormen boek
Arja Kerpel

Coöperatieve werkvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Coöperatief leren in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Didactische werkvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Samenwerkend leren in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Welk effect hebben leesmethodes?

Wat zijn effecten van klassenverkleining in het voortgezet onderwijs?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Helpen pedagogische stragegieën voor mbo-studenten?

Hoe geef je interactief (taal)onderwijs in coronatijd aan volwassenen?

Is afstandsleren effectief bij laagopgeleide volwassenen?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?

Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren

Excellentie bij samenwerkend leren in het hoger onderwijs

Samenwerken in homogene en heterogene groepen in primair onderwijs

Effectieve klassenmanagementstrategieën in de onderwijspraktijk

Didactische vormgeving van interactieprocessen voor samenwerkend leren
[extra-breed-algemeen-kolom2]
42 coöperatief leren
35 coöperatieve werkvormen
39 didactische werkvorm
38 heterogene groepen
77 klassenmanagement
49 samenwerkend leren
35 coöperatieve werkvormen
39 didactische werkvorm
38 heterogene groepen
77 klassenmanagement
49 samenwerkend leren

5 minuten Coöperatief - Activiteiten voor samen leren of plezier maken 

Arja Kerpel

Cijfertoren - Hét coöperatieve spel voor kinderen 

Otto Zwolsman

Lijnendans - Coöperatief tekenen voor binnen en buiten 

Arja Kerpel