Montessori-onderwijs

Het Montessori-onderwijs hoort bij het traditionele vernieuwingsonderwijs. Het gaat ervanuit dat kinderen uit zichzelf ontwikkelen. Kinderen werken met Montessorimateriaal, dat wil zeggen: materiaal waarbij het kind spelenderwijs leert. De kinderen kiezen aan het begin van de dag het materiaal, daar werken ze individueel mee of in groepjes. De groepen zijn heterogeen, dat wil zeggen: leerlingen van drie leerjaren zitten bij elkaar in de klas. De leerkracht observeert systematisch om te kijken wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn. Kinderen presenteren hun werk soms aan de ouders, die vaak in de klas komen kijken. De grondlegger van dit concept is de Italiaanse arts en pedagoog Maria Montessori (1870 – 1952).

Gerelateerd

Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs? Tjipcast 032 met Sjef Drummen
Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs? Tjipcast 032 met Sjef Drummen
redactie
Ondersteuning van kleuterspel
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
Examenresultaten vmbo leerlingen ervaringsleren
Beïnvloedt ervaringsleren de examenresultaten van vmbo-leerlingen?
Invloed kwartiertjesrooster op taakgerichtheid leerlingen
Wat is de invloed van het ‘kwartiertjesrooster’ op de taakgerichtheid van leerlingen?
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.