Montessori-onderwijs
Het Montessori-onderwijs hoort bij het traditionele vernieuwingsonderwijs. Het gaat ervan uit dat het kind een natuurlijke en noodzakelijke drang heeft om zichzelf te ontwikkelen. Het is een onderwijsconcept voor de voorschool, basisschool en het voortgezet onderwijs.
Kinderen werken met Montessorimateriaal, dat wil zeggen: materiaal waarbij het kind spelenderwijs leert. Aan het begin van de dag kiezen kinderen het materiaal waar ze individueel of in groepjes mee werken. De groepen zijn heterogeen, dat wil zeggen: leerlingen van drie leerjaren zitten bij elkaar in de klas. De leerkracht observeert systematisch om te kijken wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn.
De grondlegger van dit concept is de Italiaanse arts en pedagoog Maria Montessori (1870 – 1952). Het motto van het Montessori-onderwijs is: Help mij het zelf te doen. Het zelfstandig leren en werken staat centraal.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 25 april 2022
Gerelateerd
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Montessori onderwijs methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/montessori-methode-theorie-100.jpg)
![Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-kennis-verbinden-100.jpg)
![Vakintegratie, didactische aanpak-twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-didactische-aanpak-integrating-agent-100.jpg)
![Vakintegratie en leerkracht competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-leerkracht-docent-competenties-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-gevoelige-periodes-ontwikkeling-100.jpg)
![Gevoelige periodes - integratie leerwinsten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelige-periodes-integratie-leerwinsten-100.jpg)
![Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-onderwijs-visie-beleid-100.jpg)
![Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorlopende-leerprocessen-verantwoorde-zelfregulatie-100.jpg)
![Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-reguliere-onderwijsorganisatie-1-100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![Spelen in uitdagende hoeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelen-in-uitdagende-hoeken-100.jpg)
![Kiezen voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kiezen-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Meesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meesters](https://wij-leren.nl/images/iconen/meesterlijk-kleuteronderwijs-voor-juffen-en-meesters-100.jpg)