Vrijeschoolonderwijs

Vrijeschoolonderwijs is het onderwijsconcept dat uitgaat van de intrinsieke ontwikkeling van het kind, dat wil zeggen: de drang van het kind om te ontwikkelen. Bij dit concept staat de mens centraal, als individu en sociaal wezen.

Bij het vrijeschoolonderwijs is het kleuter- basis- en voortgezet onderwijs samengevoegd. Het is dus mogelijk om op een vrijeschool een VWO-diploma, Havodiploma of diploma voor VMBO-t te halen. De grondlegger van dit concept is Rudolf Steiner, vandaar dat dit onderwijs ook wel Steineronderwijs genoemd wordt.

De gedachte achter dit onderwijs is dat de maatschappij in drie groepen in te delen is: het geestesleven, het rechtsleven en het economische leven. Bij het geestesleven horen religie, wetenschap, kunsten, en opvoeding. Dit moet zich in vrijheid kunnen ontwikkelen, los van het rechtsleven en het economische leven.

De nadruk ligt niet op de intellectuele kant van het onderwijs, vakken als beeldende vorming en muziek zijn net zo belangrijk. Leerlingen van vrijescholen zijn doorgaans kunstzinniger. 

Omdat het accent niet op kennis ligt, heeft dit er in het verleden toe geleid dat leerlingen van vrijescholen op kennisgebied achterlopen. Op vrijescholen is daarentegen een duidelijke voorsprong te zien in prestatiemotivatie en leerstrategieën, terwijl dit op reguliere scholen vaak onderbelicht blijkt. Dit komt naar voren bij onderzoek van H. Steenbergen in 2009. Dit verschil in metacognitieve vaardigheden is volgens dit onderzoek geheel te verklaren door het schooltype. Met name het integratieve leren is hierbij van belang. Integratief leren heeft betrekking op relateren en structureren van de leerstof, verbanden leggen en verder doordenken.

Gerelateerd

E- learning module
Jongens en meisjes in de klas (po)
Jongens en meisjes in de klas (po)
Inspelen op de verschillen in ontwikkeling, motivatie en leervoorkeuren
Medilex Onderwijs 
adviestraject
Leren Zichtbaar Maken
Leren Zichtbaar Maken
John Hattie
Bazalt | HCO | RPCZ 
Hoe kinderen leren
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Wat doen Daltonscholen anders?
Dat doen wij anders, want wij zijn een daltonschool…
Dolf Janson


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Leiden visuele opdrachten pabo tot studiesucces?
Groter studiesucces met visuele opdrachten?
Inzet van tussenuren positief op leerresultaten
Wat kan de inzet van tussenuren betekenen?
Effect combinatieklas op leerprestaties en leerkracht
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
Theorie leervoorkeuren invloed op leerresultaten
Heeft kennis over leervoorkeuren invloed op leren?
Werken met weektaak relatie metacognitieve vaardigheden
Werken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen?
Ondersteuning van kleuterspel
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
Inzet onderwijsassistenten
Hoe zet je onderwijsassistenten rendabel in?
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
Participeren in een leernetwerk draagt bij - verpleegkunde
Participeren in een leernetwerk: goed voor ontwkkeling van praktijkbegeleiders?
Kritisch denkvermogen stimuleren
Hoe stimuleer je kritisch denkvermogen?
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Pedagogisch didactisch handelen
Pedagogisch-didactisch handelen en Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

bijzonder onderwijs
dalton-onderwijs
freinet onderwijs
jenaplan-onderwijs
leerkrachtvaardigheden
leerstijl
montessori-onderwijs
traditioneel vernieuwingsonderwijs
vrijeschoolonderwijs
vrijheid van onderwijs

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest