Vrijeschoolonderwijs

Wat is het vrijeschoolonderwijs?

Vrijeschoolonderwijs, ook wel Waldorfonderwijs genoemd, is een onderwijsconcept dat uitgaat van de intrinsieke ontwikkeling van het kind, dat wil zeggen: de drang van het kind om te ontwikkelen. De grondlegger van dit concept is Rudolf Steiner. 

De naam vrijeschool betekent niet dat een leerling zelf kan kiezen wat het wil leren, maar dat het zich in vrijheid, los van het rechtsleven en het economische leven, en op elk vlak van hun persoonlijkheid moeten kunnen ontwikkelen. 

Bij dit concept staat de mens centraal, als individu en sociaal wezen. Bij dit onderwijs wordt daarom ook vaak gesproken over het volledige kind. Het motto van deze scholen is daarom ook: leren met hoofd, hart en handen. Op een vrije school is daarom de taak van de leerkracht om aan alle drie de dimensies evenveel aandacht te besteden. Leerlingen van vrijescholen zijn daardoor doorgaans kunstzinniger. 

Hoe ziet het onderwijs eruit?

De leerkrachten bepalen zelf de lesinhoud en de werkwijze. Alle vakken worden in onderlinge samenhang aangeboden. 

De dagindeling ziet er als volgt uit:

  • De eerste uren is er periodeonderwijs. Dit betekent dat leerlingen gedurende een aantal weken hetzelfde vak krijgen. Hierdoor zijn ze een aantal weken intensief bezig met een stukje leerstof, waardoor ze een sterke binding zouden krijgen met het vak. 
  • Vervolgens krijgen ze oefenuren. In deze uren krijgen leerlingen de andere schoolvakken aangeboden.
  • Na de oefenuren volgen er vaklessen, zoals natuur en techniek, en kunsturen, zoals schilderen, tekenen en muziek. 

Daarnaast zijn euritmie (een bewegingsles) en gymnastiek belangrijk. Gymnastiek komt ook terug tijdens taal- en rekenlessen, bijvoorbeeld door te klappen, lopen en dansen. 

Kinderen zitten de hele basisschoolperiode bij elkaar in de klas. Er blijft vrijwel nooit een kind zitten. Daarnaast blijft de leerkracht gedurende de gehele lagere schoolperiode bij dezelfde groep.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 juli 2022

Gerelateerd

Onderwijsboeken
Studeren met succes docenten
Studeren met succes docenten
Effectief leren en studeren kan aangeleerd worden.
Uitgeverij Ten Brink 
Lespakket
Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB 
Cursus & Materiaal
Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Wil jij als leerkracht het verschil maken bij kinderen die thuis onveilig opgroeien? Kijk hoe Augeo daarbij helpt.
Augeo 
E- learning module
Jongens en meisjes in de klas (po)
Jongens en meisjes in de klas (po)
Inspelen op de verschillen in ontwikkeling, motivatie en leervoorkeuren
Medilex Onderwijs 
Congres
Kom naar Onderwijsinzicht - vr. 15 sep 2023
Kom naar Onderwijsinzicht - vr. 15 sep 2023
OnderwijsInzicht is het onderwijscongres voor beslissers & ICT coördinatoren PO-VO rond ICT in het onderwijs.
Kennisnet 
Scholing
Leerkrachtvaardigheden
Leerkrachtvaardigheden
Uitblinken in je vakgebied en nieuwe kennis opdoen
oo.nl 
Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcodeHoe kinderen leren
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Wat doen Daltonscholen anders?
Dat doen wij anders, want wij zijn een daltonschool…
Dolf Janson


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Belonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkeling
Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?
Klassenverkleining in het vo
Wat zijn effecten van klassenverkleining in het voortgezet onderwijs?
Principes dalton en freinetonderwijs bruikbaar volwassenonderwijs
Welke principes van het dalton- en freinetonderwijs zijn inzetbaar bij volwasseneducatie?
Fysieke of digitale bijeenkomst effect op leerkracht
Leren leraren het meest van een fysieke of digitale bijeenkomst?
Competenties van docenten bij het begeleiden van vmbo lln
Hoe begeleidt je leerlingen/studenten in het (v)mbo?
Welke factoren stimuleren om inzichten uit onderzoek te benutten in praktijk?
Theoretische kennis gebruiken in de praktijk: hoe stimuleer je dat?
Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Redenen waarom leraren binnen vijf jaar stoppen
Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?
Leiden visuele opdrachten pabo tot studiesucces?
Groter studiesucces met visuele opdrachten?
Inzet van tussenuren positief op leerresultaten
Wat kan de inzet van tussenuren betekenen?
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Pedagogisch didactisch handelen
Pedagogisch-didactisch handelen en Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]



bijzonder onderwijs
dalton-onderwijs
freinet onderwijs
jenaplan-onderwijs
leerkrachtvaardigheden
leerstijl
montessori-onderwijs
traditioneel vernieuwingsonderwijs
vrijeschoolonderwijs
vrijheid van onderwijs

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest