Bijzonder onderwijs

Bijzonder onderwijs gaat uit van een bepaalde opvoedkundige/onderwijskundige visie of een levensbeschouwelijke opvatting. Dat laatste is het geval bij katholiek, protestants, islamitisch of joods onderwijs. Montessori-onderwijs, Freinetscholen, Daltonscholen en Jenaplanscholen vallen onder bijzonder onderwijs vanwege hun opvoedkundige visie. Bijzonder onderwijs gaat uit van particuliere instellingen, zoals kerkgenootschappen, verenigingen of stichtingen. Als deze vorm van onderwijs aan bepaalde eisen voldoet, krijgt het subsidie van de overheid.

Artikel 23 van de Grondwet bevat diverse bepalingen over het bijzonder en openbaar onderwijs.

 

Gerelateerd

Nederlands onderwijsstelsel
Het Nederlandse onderwijsstelsel - basisschool - ontwikkelingen.
Arja Kerpel
Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?
Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument.
Gert Biesta
Vrijheid van onderwijs
Vrijheid van onderwijs: essentieel voor vorming van kinderen en jongeren .
Gerdien Bertram-Troost
Balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid
Artikel 23: balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid.
Symen van der Zee
Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
burgerschapsvorming eigenheid
Pedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming
Gert Biesta
Handboek onderwijsrecht
Handboek onderwijsrecht
Myriam Lieskamp
Veranderend toezicht onderwijsinspectie
Veranderend toezicht
Myriam Lieskamp
democratisch tekort advies Onderwijsraad mbt artikel 23
En niet andersom? - Over het democratisch tekort in het advies van de Onderwijsraad met betrekking tot artikel 23
Gert Biesta


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Principes dalton en freinetonderwijs bruikbaar volwassenonderwijs
Welke principes van het dalton- en freinetonderwijs zijn inzetbaar bij volwasseneducatie?
Criteria voor keuze van een middelbare school
Hoe kies je een middelbare school?
Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Inzet van tussenuren positief op leerresultaten
Wat kan de inzet van tussenuren betekenen?
Effect combinatieklas op leerprestaties en leerkracht
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
Gespreksvoering over identiteit en waarden
Hoe ga je het gesprek aan over identiteit en waarden?
Werken met weektaak relatie metacognitieve vaardigheden
Werken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen?
Ondersteuning van kleuterspel
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
Examenresultaten vmbo leerlingen ervaringsleren
Beïnvloedt ervaringsleren de examenresultaten van vmbo-leerlingen?
Vier centrale functies onderwijs
Onderwijsstelsels en de vier centrale functies van het onderwijs
Implementatie wet OKE
De Wet OKE, beleidsreconstructie en implementatie in twaalf gemeenten
Motivatie leerlingen
Motivatie van leerlingen, zelfregulering en prestaties vanaf het begin van het secundair onderwijs
Onderwijsstelsels
De effectiviteit van onderwijsstelsels
[extra-breed-algemeen-kolom2]



bijzonder onderwijs
dalton-onderwijs
freinet onderwijs
funderend onderwijs
identiteit
jenaplan-onderwijs
montessori-onderwijs
onderwijsrecht
openbaar onderwijs
traditioneel vernieuwingsonderwijs
vrijeschoolonderwijs
vrijheid van onderwijs
wet op het primair onderwijs (WPO)

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest