Traditioneel vernieuwingsonderwijs
Het traditioneel vernieuwingsonderwijs is de verzamelnaam voor de vernieuwde onderwijsvormen die ontstonden aan het begin van de 20e eeuw. Al deze concepten namen afstand van het mechanische, klassikale onderwijs en gingen uit van de ontwikkelingsmogelijkheden van elk individuele kind. Ook speelt de leefwereld van het kind een grote rol. Traditionele vernieuwingsscholen hebben over het algemeen bepaalde filosofische en ideologische uitgangspunten. Door hun onderwijs willen zij een bapaald mens- en maatschappijbeeld vormgeven.
Onderwijstypen die bij het traditionele vernieuwingsonderwijs horen, zijn:
- het Montessorionderwijs;
- het Daltononderwijs;
- het Jenaplanonderwijs;
- het Freinetonderwijs en
- het Vrijeschoolonderwijs.
Het traditionele vernieuwingsonderwijs heeft oudere papieren dan het actuele vernieuwingsonderwijs, waar Ervaringsgericht Onderwijs (EGO) en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) bij horen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022
Gerelateerd
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Montessori onderwijs methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/montessori-methode-theorie-100.jpg)
![Montessori onderwijs methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/montessori-methode-theorie-100.jpg)
![Wat doen Daltonscholen anders?](https://wij-leren.nl/images/iconen/dat-doen-wij-anders-want-we-zijn-een-daltonschool-100.jpg)
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
![Dalton kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/dalton-kernwaarden-vertrouwen-100.jpg)
![Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-kennis-verbinden-100.jpg)
![Vakintegratie, didactische aanpak-twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-didactische-aanpak-integrating-agent-100.jpg)
![Vakintegratie en leerkracht competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-leerkracht-docent-competenties-100.jpg)
![Groeperingsvorm als machtige structuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeperingsvorm-machtige-structuur-100.jpg)
![Groeperingsvorm als machtige structuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeperingsvorm-machtige-structuur-100.jpg)
![Wat doen Daltonscholen anders?](https://wij-leren.nl/images/iconen/dat-doen-wij-anders-want-we-zijn-een-daltonschool-100.jpg)
![Dalton kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/dalton-kernwaarden-vertrouwen-100.jpg)
![Betekenis en invulling van de taak binnen daltononderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/betekenis-invulling-de-taak-daltononderwijs-100.jpg)
![Groep 3 Daltonproof](https://wij-leren.nl/images/iconen/groep-drie-daltonproof -100.jpg)
![21st century skills](https://wij-leren.nl/images/iconen/21st-century-skills-aandacht-100.jpg)