Traditioneel vernieuwingsonderwijs

Het traditioneel vernieuwingsonderwijs is de verzamelnaam voor de vernieuwde onderwijsvormen die ontstonden aan het begin van de 20e eeuw. Al deze concepten namen afstand van het mechanische, klassikale onderwijs en gingen uit van de ontwikkelingsmogelijkheden van elk individuele kind. Ook speelt de leefwereld van het kind een grote rol. Traditionele vernieuwingsscholen hebben over het algemeen bepaalde filosofische en ideologische uitgangspunten. Door hun onderwijs willen zij een bapaald mens- en maatschappijbeeld vormgeven.

Onderwijstypen die bij het traditionele vernieuwingsonderwijs horen, zijn:

  • het Montessorionderwijs;
  • het Daltononderwijs;
  • het Jenaplanonderwijs;
  • het Freinetonderwijs en
  • het Vrijeschoolonderwijs.

Het traditionele vernieuwingsonderwijs heeft oudere papieren dan het actuele vernieuwingsonderwijs, waar Ervaringsgericht Onderwijs (EGO) en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) bij horen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022

Gerelateerd

Webinar
Burgerschap: noodzaak of hype?
Burgerschap: noodzaak of hype?
In gesprek met Jan Bransen - gratis toegang
Wij-leren.nl Academie 
Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Wat doen Daltonscholen anders?
Dat doen wij anders, want wij zijn een daltonschool…
Dolf Janson
Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
Dalton kernwaarden
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs
Dolf Janson
Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een
Vakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er?
Rens Gresnigt
Vakintegratie, didactische aanpak-twee
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt
Vakintegratie en leerkracht competenties
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt
Groeperingsvorm als machtige structuur
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
Groeperingsvorm als machtige structuur
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
Wat doen Daltonscholen anders?
Dat doen wij anders, want wij zijn een daltonschool…
Dolf Janson
Dalton kernwaarden
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs
Dolf Janson
Betekenis en invulling van de taak binnen daltononderwijs
De betekenis en de invulling van de taak binnen daltononderwijs
Dolf Janson
Groep 3 Daltonproof
Groep 3 Daltonproof
Marleen Legemaat
21st century skills
21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog
Hans van Rijn


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

[extra-breed-algemeen-kolom2]



bijzonder onderwijs
dalton-onderwijs
freinet onderwijs
jenaplan-onderwijs
montessori-onderwijs
vrijeschoolonderwijs
vrijheid van onderwijs

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest