Freinet-onderwijs

Het Freinet-onderwijs hoort bij het traditionele vernieuwingsonderwijs. Deze vorm van onderwijs gaat niet uit van vaste methodes, maar heeft de ervaringen en leefwereld van de kinderen als uitgangspunt.

Het is een flexibele en creatieve onderwijsvorm, waarbij de leerkracht samen met de kinderen zorgt voor een zinvolle invulling van het thema. De leerlingen vergaderen democratisch in de klas. Kinderen zijn gemotiveerder, omdat ze zelf gekozen hebben wat ze gaan doen.

Bij het leren gaat het om onderzoeken en experimenteren. Al handelend verwerft het kind inzicht. Kinderen krijgen veel vertrouwen en verantwoordelijkheid.

De grondlegger van dit concept is de Franse onderwijzer Célestin Freinet (1896 – 1966). In Nederland zijn ongeveer 10 Freinetscholen, maar verschillende Freinetprincipes worden op vernieuwingsscholen toegepast. In Vlaanderen zijn er meer dan negentig Freinetscholen.

Gerelateerd

Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een
Vakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er?
Rens Gresnigt
Vakintegratie, didactische aanpak-twee
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt
Vakintegratie en leerkracht competenties
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Principes dalton en freinetonderwijs bruikbaar volwassenonderwijs
Welke principes van het dalton- en freinetonderwijs zijn inzetbaar bij volwasseneducatie?
Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Inzet van tussenuren positief op leerresultaten
Wat kan de inzet van tussenuren betekenen?
Effect van vakinhoudelijke aankleding van mbo-klaslokaal
Een mbo-lokaal vakinhoudelijk aankleden: wat is het effect?
Effect combinatieklas op leerprestaties en leerkracht
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
Werken met weektaak relatie metacognitieve vaardigheden
Werken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen?
Ondersteuning van kleuterspel
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
Leren in een buitenles
Les in een buitenlokaal: welke invloed heeft dat?
Voordelen en nadelen van rijen- of groepsopstelling
Hoe deel je het klaslokaal in bij vmbo basis/kader leerlingen?
Socialisatie leerlingen
Onderwijssystemen en de socialisatie van leerlingen in actief burgerschap
[extra-breed-algemeen-kolom2]



bijzonder onderwijs
dalton-onderwijs
freinet onderwijs
jenaplan-onderwijs
montessori-onderwijs
onderwijsinrichting
traditioneel vernieuwingsonderwijs
vrijeschoolonderwijs
vrijheid van onderwijs

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest