Klasinrichting
De klasinrichting is de manier waarop het klaslokaal ingericht is. Het is belangrijk om hier vooraf goed over na te denken, want een effectieve inrichting levert een positieve bijdrage aan de werksfeer in de klas. De klasinrichting is onder te verdelen in drie aspecten:
- Instructieruimte. Hieronder valt de plaats van de instructietafel, maar ook of alle leerlingen het digibord goed kunnen zien.
- Materiaalruimte. Dit heeft betrekking op een logische indeling van de kasten, maar ook op de plaats waar het leerlingenmateriaal uitgestald wordt. Dit kan aan de wanden, maar ook op het plafond. Let op of de leerlingen hierdoor niet teveel afgeleid worden.
- Loopruimte. Zorg voor een logische, goed begaanbare looproute naar de materialen en de toilet. Zet geen kinderen met concentratie- of gedragsproblemen langs de looproute.
Gerelateerd
E- learning module

Groepsdynamica als het niet lekker loopt PO
Groepsdynamisch observeren, normdragers en interventies
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel

De vergeten variabele: het klaslokaal
Ruben du Burck

Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat

Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015
Myriam Lieskamp

Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat

Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma

Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Wat kan de inzet van tussenuren betekenen?

Welke keuzes zijn het beste als het om combineren van klassen gaat?

Effectieve klassenmanagementstrategieën in de onderwijspraktijk

De financiering van basisscholen: prikkels, doelstellingen en gedrag

Effecten van formatie-inzet in de onderbouw van het basisonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]