Klasinrichting
De klasinrichting is de manier waarop het klaslokaal ingericht is. Het is belangrijk om hier vooraf goed over na te denken, want een effectieve inrichting levert een positieve bijdrage aan de werksfeer in de klas. De klasinrichting is onder te verdelen in drie aspecten:
- Instructieruimte. Hieronder valt de plaats van de instructietafel, maar ook of alle leerlingen het digibord goed kunnen zien.
- Materiaalruimte. Dit heeft betrekking op een logische indeling van de kasten, maar ook op de plaats waar het leerlingenmateriaal uitgestald wordt. Dit kan aan de wanden, maar ook op het plafond. Let op of de leerlingen hierdoor niet teveel afgeleid worden.
- Loopruimte. Zorg voor een logische, goed begaanbare looproute naar de materialen en de toilet. Zet geen kinderen met concentratie- of gedragsproblemen langs de looproute.
Gerelateerd
Masterclass

Timemanagement voor leraren
Effectief en efficiënt omgaan met je tijd en onderwijstaken
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel

De vergeten variabele: het klaslokaal
Ruben du Burck

Moet onderwijs efficiënt zijn?
Mathilde Tempelman-Lam

Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever

Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat

Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015
Myriam Lieskamp

Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat

Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma

Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat

Wat zijn effecten van klassenverkleining in het voortgezet onderwijs?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Hoe kun je werken met minder leerkrachten en toch kwaliteit behouden?

Kleuters die wel kunnen maar niet willen, hoe ga je daar mee om?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Helpen pedagogische stragegieën voor mbo-studenten?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Effectieve klassenmanagementstrategieën in de onderwijspraktijk

De financiering van basisscholen: prikkels, doelstellingen en gedrag

Effecten van formatie-inzet in de onderbouw van het basisonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]