Coöperatieve werkvormen zijn de didactische werkvormen die gebruikt worden bij coöperatief leren. Hierbij werken de leerlingen samen in kleine groepen, volgens specifieke stappen. De werkvormen zijn zo opgezet dat elke leerling evenveel inbreng heeft. De leerlingen hebben elkaar ook nodig om de opdracht goed uit te kunnen voeren. Zo versterken ze hun eigen leerproces én dat van de ander. Coöperatieve werkvormen zorgen voor effectieve leertijd, omdat meer leerlingen tegelijk actief zijn.
Er zijn diverse werkvormen, waar ook weer enorm veel variaties op zijn. Deze werkvormen stimuleren het verschillende vaardigheden, zoals:
luisteren;
hulp geven;
overleggen en
aanmoedigen.
Bij coöperatieve werkvormen is dus niet alleen de lesstof belangrijk, maar ook de samenwerking.
Sommige werkvormen zijn alleen geschikt voor bepaalde leeftijdsgroepen, andere werkvormen kunnen van groep 1 tot en met groep 8 ingezet worden.
De werkvormen kunnen op verschillende momenten van de les ingezet worden, bijvoorbeeld om voorkennis te activeren, als verwerkingsactiviteit of als reflectieopdracht.
Het is de kunst voor een leraar om de juiste werkvorm op het goede moment en bij het juiste doel in te zetten.