Coaching
Coaching is een verzamelbegrip voor diverse begeleidingsvormen waarbij het doel is een verandering in gang te zetten. Doorgaans is het persoonlijke begeleiding, maar het kan ook in een groep plaatsvinden. De begeleider heet een coach, de persoon die gecoacht wordt heet een coachee. Samen gaan zij een coachingstraject in, waarbij vooraf doelen opgesteld worden. Vormen van coaching die in het onderwijs voor kunnen komen zijn bijvoorbeeld jobcoaching, kindercoaching en teamcoaching.
Ook counseling –dat sterk in opkomst is in het onderwijs- is een laagdrempelige vorm van hulpverlening die elementen van coaching in zich heeft. Hierbij wordt echter ook gekeken naar onderliggende problematiek. Coaching is meer gericht op het ontwikkelen van de eigen vaardigheden en mogelijkheden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 december 2021
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-leraar-leerling-100.jpg)
![Didactisch coachen 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel3-begeleiding-100.jpg)
![Didactisch coachen 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel2-aandacht-bevragen-benoemen-check-100.jpg)
![Leerbevorderende feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-leerbevorderend-tips-praktijk-100.jpg)
![Didactisch coachen 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel1-reflectie-relatie-100.jpg)
![Vragen stellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-zelf-vragen-laten-stellen-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Counseling vervolggesprek](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-eigen-oplossing-100.jpg)
![Coachen van leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachen-van-leerlingen-100.jpg)
![Luisteren naar leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-naar-kinderen-100.jpg)
![Luistergedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/integratief-luisteren-100.jpg)
![Korte counseling](https://wij-leren.nl/images/iconen/oplossing-counseling-100.jpg)
![Gespreksvaardigheden van de leraar als coach](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachende-gespreksvaardigheden-leraar-100.jpg)
![De noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-teacher-leadership-100.jpg)
![Systemische teamcoaching in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/systemische-teamcoaching-onderwijs-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-grens-werk-school-100.jpg)
![Wat is beeldcoaching?](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-beeldcoaching-100.jpg)
![De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-4-100.jpg)
![Actief executief - Toolbox](https://wij-leren.nl/images/iconen/actief-executief-toolbox-100.jpg)
![Zesde rol van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-zesde-rol-van-de-leraar-100.jpg)
![Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsoplossingen-voor-de-moeilijke-groep-100.jpg)
![Hoe zorgen we er in Nederland voor dat iedereen kan meedoen?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Leerlingenzorg in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)