Kinderdagverblijf (kdv)

Een kinderdagverblijf is een plaats waar jonge kinderen (baby's en peuters) worden opgevangen. Op een groep werken pedagogisch medewerkers. Hoeveel p.m.'ers er zijn per groep is afhankelijk van de leeftijd van de kinderen.

Er kan sprake zijn van horizontale groepen (kinderen van dezelfde leeftijd) of vertikale groepen (kinderen van verschillende leeftijden). In een groep van 0 tot 4 jaar zitten maximaal 16 kinderen.

Een kinderdagverblijf is bedoeld om kinderen op te vangen van werkende of studerende ouders.

In Nederland is het gebruikelijk dat kinderen tot hun 4e verjaardag op een kinderdagverblijf zitten. Vanaf hun 4e verjaardag gaan kinderen naar de basisschool.

De controle en registratie door de gemeente (GGD) van kinderdagverblijven sluit niet uit dat ouders zelf verantwoordelijk blijven voor het controleren van het kinderdagverblijf.

 

Zie verder:

Rijksoverheid - kwaliteit kinderopvang

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 december 2021

Gerelateerd

Scholing
Onderwijsvormen
Onderwijsvormen
De vele smaken in het onderwijs, op welke richt jij je pijlen?
oo.nl 
Ontwikkeling peuter
Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn.
Sieneke Goorhuis
Ouderbetrokkenheid in VVE
Ouderbetrokkenheid in VVE
Peter de Vries
Brede school
Brede school - Top tien kenmerken van brede scholen
Job van Velsen
Juridische samenwerking IKC - onderwijs
Naar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm?
Joost Karels
Succesvolle transitie kenmerken naar IKC
Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels
Pedagogisch kader
Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong
Peuters en kleuters in een groep
Werk met peuters en kleuters in één groep
Lianne Jongsma
De kleutervriendelijke school
De kleutervriendelijke school
Bertine van den Oever
ICT in kindcentra
Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen
Kinderen opvoeden
Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Effecten van aanpakken voor een soepele overgang naar po
Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?
Stimuleren van buitenschools leren
Hoe stimuleer je buitenschools leren?
Factoren die de inzet van ICT effectiever maken in bo
Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?
Ontwikkeling van peuters vve aanbod
Welk VVE programma heeft het meest effect? Langdurig of kort en intensief?lijkblijvende intensiteit of met toenemende intensi...
Effect aanmeldingen VO-loten
Loten om op school te komen, wat doet dat met aanmeldingen?
ontwerpcriteria samenwerking scholen en partners
Samenwerking tussen scholen en educatieve partners
Leerlijnen vergelijken
Leerlijnen van verschillende leergebieden op de basisschool vergeleken
Implementatie wet OKE
De Wet OKE, beleidsreconstructie en implementatie in twaalf gemeenten
Taallijn peuters kleuters
Het effect van Taallijn bij peuters en kleuters
Binnen- en buitenschools
Het verbinden van binnen- en buitenschools leren van leerlingen: de ontwikkeling van een verklarend raamwerk
Peuters begeleiden spel
Peuters begeleiden bij spel is goed voor hun leervermogen
Effecten vroegschoolse educatie
Effecten van voor- en vroegschoolse educatie en opvang op latere ontwikkeling van kinderen
[extra-breed-algemeen-kolom2]



brede school
bso
dagarrangementen
integraal kindcentrum (IKC)
kinderdagverblijf (KDV)
kinderopvang
peuterspeelzaal
sterrenschool

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest