BSO - Buitenschoolse opvang

BSO staat voor Buitenschoolse opvang. BSO is een verzamelnaam voor alle professionele kinderopvang voor schoolgaande kinderen buiten de schooltijden.

Er is binnen BSO sprake van voorschoolse opvang, tussenschoolse opvang en naschoolse opvang.

In Nederland start BSO vanaf 4 jaar en loopt tot 13 jaar. BSO is per definitie buiten schooltijd en tijdens de schoolvakanties hele dagen.

Het moment dat kinderen aanwezig zijn op de BSO wordt gezien als vrije tijd. Vaak worden er activiteiten georganiseerd waar de kinderen vrijwillig aan mee kunnen doen. Dit kunnen spel- of knutselactiviteiten zijn. Er zijn ook vaak buitenactiviteiten op de BSO.
 
Sinds een aantal jaren zijn scholen verantwoordelijk voor de aansluiting met de buitenschoolse opvang. Voor de uitvoering en inrichting van de BSO kunnen onderwijsinstellingen afspraken maken met organisaties voor kinderopvang, sportverenigingen, scouting en/of welzijnsinstellingen.
 
Het tarief voor een BSO ligt rond de zeven euro per uur. Via de Kinderopvangtoeslag kan een deel van de kosten worden vergoed.
BSO's kunnen onderling nogal verschillend zijn, bijvoorbeeld:
  • Meer of minder gericht op buitenactiviteiten;
  • Haal - en brengservice voor het kind van en naar school wel of niet inbegrepen bij prijs;
  • Mogelijkheid van een warme maaltijd.

Veel BSO's worden ondergebracht bij een school, peuteropvang en andere faciliteiten gericht op kinderen. We spreken dan van een Integraal Kindcentrum (IKC).

Gerelateerd

Scholing
Ontwikkeling
Ontwikkeling
Van kind naar volwassene, van beginner naar expert
oo.nl 
Brede school
Brede school - Top tien kenmerken van brede scholen
Job van Velsen
Juridische samenwerking IKC - onderwijs
Naar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm?
Joost Karels
Succesvolle transitie kenmerken naar IKC
Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels
leerKRACHT bij IKC
Hoe creëer je met leerKRACHT échte inhoudelijke samenwerking binnen een IKC?
Jaap Versfelt
leerKRACHT bij IKC
Hoe creëer je met leerKRACHT échte inhoudelijke samenwerking binnen een IKC?
Jaap Versfelt
ICT in kindcentra
Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Effecten van aanpakken voor een soepele overgang naar po
Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?
Stimuleren van buitenschools leren
Hoe stimuleer je buitenschools leren?
Factoren die de inzet van ICT effectiever maken in bo
Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?
Ontwikkeling van peuters vve aanbod
Welk VVE programma heeft het meest effect? Langdurig of kort en intensief?lijkblijvende intensiteit of met toenemende intensi...
Effect aanmeldingen VO-loten
Loten om op school te komen, wat doet dat met aanmeldingen?
ontwerpcriteria samenwerking scholen en partners
Samenwerking tussen scholen en educatieve partners
Leerlijnen vergelijken
Leerlijnen van verschillende leergebieden op de basisschool vergeleken
Implementatie wet OKE
De Wet OKE, beleidsreconstructie en implementatie in twaalf gemeenten
Taallijn peuters kleuters
Het effect van Taallijn bij peuters en kleuters
Binnen- en buitenschools
Het verbinden van binnen- en buitenschools leren van leerlingen: de ontwikkeling van een verklarend raamwerk
Peuters begeleiden spel
Peuters begeleiden bij spel is goed voor hun leervermogen
Effecten vroegschoolse educatie
Effecten van voor- en vroegschoolse educatie en opvang op latere ontwikkeling van kinderen
[extra-breed-algemeen-kolom2]



brede school
bso
dagarrangementen
integraal kindcentrum (IKC)
kinderdagverblijf (KDV)
kinderopvang
peuterspeelzaal
sterrenschool

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest